Dodano: 08 grudnia 2016r.

Żyrafom grozi wyginięcie

Żyrafy zostały umieszczone w Czerwonej Księdze gatunków zagrożonych wyginięciem. Populacja tych zwierząt skurczyła się o 40 proc. w ostatnich latach.

Żyrafa

Międzynarodowa Unia Ochrony Przyrody (International Union for Conservation of Nature – IUCN) zaktualizowała Czerwoną Księgę, która zawiera listę gatunków roślin i zwierząt zagrożonych wyginięciem. Znalazły się w niej m.in. żyrafy. W naturalnym środowisku żyje ich obecnie mniej niż 100 tys. osobników.

Główną przyczyną spadku populacji jest utrata naturalnych siedlisk, których tereny są zagospodarowywane na potrzebę upraw. Do tego zaliczyć trzeba też nielegalne polowania na te zwierzęta. Nie bez znaczenia są też niepokoje w krajach afrykańskich, gdzie żyją żyrafy.

W Czerwonej Księdze znalazły się też papugi popielate zwane też żako, które masowo są łapane z przeznaczeniem na handel. Duża część z nich ginie, zanim dotrze do miejsc przeznaczenia. Na listę wpisano także ponad 700 niedawno odkrytych gatunków ptaków.

- Lista zwierząt w Czerwonej Księdze pokazuje skalę globalnego wymierania gatunków. Kryzys może być większy niż sądziliśmy – powiedziała Inger Anderson, dyrektor generalna IUCN. – Wiele gatunków nam się wymyka, zanim zdążymy je opisać – dodała.

W Czerwonej Księdze obecnie znajduje się 85,604 gatunków zwierząt i roślin, z czego jedna czwarta z nich jest zakwalifikowana jako krytycznie zagrożona. Tempo wymierania gatunków przybrało obecnie niespotykane wcześnie rozmiary. Winę za to ponosi człowiek.

Źródło: The Guardian, BBC, Fot. mediosaudiovisuales/pixabay