Dodano: 11 maja 2017r.

Znaleziono najstarsze ślady życia na lądzie

Skamieliny odkryte w pozostałościach gorących źródeł w Australii okazały się być najstarszymi znanymi śladami życia na lądzie. Są starsze od uznawanych dotąd za najstarsze o 580 milionów lat.

Dowody na życie na lądzie sprzed 3,4 miliarda lat

Odkrycia dokonano w największym stanie Australii – Australii Zachodniej w regionie Pilbara na północy stanu. Znaleziska dokonali naukowcy z University of New South Wales w Sydney (UNSW). Skamieliny mają 3,48 miliarda lat. Dotąd za najstarsze ślady życia na lądzie uznawano okazy znalezione w Republice Południowej Afryki, które datowano na 2,7-2,9 miliarda lat.

Australijskie odkrycie przesunęło datę pojawienia się mikrobiologicznego życia na lądzie o 580 milionów lat. – Nasze ekscytujące odkrycie wskazuje, że życie zamieszkiwało Ziemię znacznie wcześniej niż dotąd sądzono – powiedziała Tara Djokic z UNSW. - Może to mieć duże znaczenie dla dalszych badań początków życia w gorących źródłach słodkowodnych na lądzie, a nie do szerzej omawianych idei, że życie rozwinęło się w oceanie i potem przystosowało się do życia na lądzie – dodała.

W obrębie gorących źródeł w regionie Pilbara badacze odkryli stromatolity – warstwowe struktury skalne stworzone przez działanie starożytnych bakterii. – To pokazuje różnorodność życia, które istniało w słodkowodnych zbiornikach wodnych na lądzie w bardzo wczesnej historii naszej planety – powiedział profesor Martin Van Kranendonk, dyrektor Australijskiego Centrum Astrobiologii i szef wydziału Nauk Biologicznych, Ziemi i Środowiska na UNSW, który także brał udział w badaniach.

- Nasze badania mają również duże znaczenie dla poszukiwania życia na Marsie. Na Czerwonej Planecie dostrzeżono geologiczne ślady po gorących źródłach w podobnym wieku do formacji w regionie Pilbara – przyznała Djokic.

Wśród potencjalnych miejsc lądowania na Czerwonej Planecie przyszłej misji Mars 2020 Rover znajduje się Columbia Hills – obszar, gdzie łazik Spirit natrafił na osady krzemionki w glebie, które mogą wskazywać, że na tej planecie mogły kiedyś istnieć gorące źródła. - Jeśli życie mogło istnieć w gorących źródłach na Ziemi, istnieje duża szansa, że ​​mogło także być obecne w marsjańskich gorących źródłach – stwierdziła Djokic.

Źródło i fot.: University of New South Wales