Dodano: 28 kwietnia 2023r.

Zlokalizowano ponad 19 tys. nieznanych dotąd podwodnych gór i wulkanów

Świat znajdujący się poniżej poziomu morza jest słabo poznany. Doskonale pokazują to ostatnie badania dna morskiego, w których dzięki wykorzystaniu radarowych danych satelitarnych odkryto 19 tysięcy nieznanych do tej pory podwodnych gór i wulkanów.

ocean

O podwodnych wulkanach zazwyczaj dowiadujemy się, kiedy zamanifestują swoje istnienie w spektakularny sposób - poprzez erupcję. Tymczasem jak się okazuje istnieje metoda, przy pomocy której możemy wykrywać je jeszcze zanim wynurzą się one z wody. I to na masową skalę.

Zespół oceanografów ze Scripps Institution of Oceanography we współpracy z naukowcami z Chungnam National University i University of Hawaii, odkrył 19 tys. nieznanych wcześniej podwodnych wulkanów lub gór. Prace te mają kluczowe znaczenie dla lepszego zrozumienia dna oceanicznego, poprawy modelowania prądów oceanicznych i zapewnienia bezpieczniejszej nawigacji podwodnej.

Opis i rezultaty badań ukazały się na łamach pisma „Earth and Space Science” (DOI: 10.1029/2022EA002331).

Lokalizacja podwodnych gór

Badaczom ze wspomnianych instytucji udało się opracować metodę pozwalającą na masowe wykrywanie podwodnych wulkanów i gór. Ale aby zrozumieć na czym dokładnie ona polega, musimy najpierw przyjrzeć się temu, w jaki sposób ukształtowane jest dno oceaniczne i dlaczego jego dokładne poznanie jest takie ważne.

Na suchym lądzie tym, co wybitnie wyróżnia się w krajobrazie są oczywiście góry. I ich odpowiednik w postaci podmorskich lub też podwodnych gór istnieje także na dnie oceanu. Powstają one bądź to w rezultacie ruchów tektonicznych, bądź też aktywności wulkanicznej.

Jednakże istnienie podwodnych gór nie pozostaje całkowicie bez wpływu na funkcjonowanie człowieka. Zważywszy na fakt, że do tej pory zmapowaliśmy za pomocą sonarów tylko około 25 proc. dna oceanicznego, wiemy bardzo niewiele o tym, gdzie mogą się one znajdować. A to z kolei może stanowić problem chociażby dla łodzi podwodnych. Zdarzały się już przypadki, w których np. amerykańskie okręty zderzały się z takimi górami. Stanowi to zresztą również problem dla naukowców, którzy nie są w stanie dokładnie przewidywać kierunków przepływu wody w oceanach. Kiedy bowiem prądy morskie trafiają na takie miejsce, niesiona przez nie woda jest wypychana do góry.

Nowe mapy dna

Eksperci postawili przed sobą dość trudne zadanie odkrycia jak największej liczby podwodnych gór. W tym celu zdecydowali się skorzystać z danych zebranych przez satelity radarowe. Same w sobie oczywiście nie służą one do tego celu, natomiast można tu wykorzystać fakt, że mierzą one chociażby wysokość powierzchni oceanu, która z kolei zmienia się w zależności od przyciągania grawitacyjnego związanego z topografią dna. I w ten właśnie sposób możliwe stało się odnalezienie aż 19 325 nieznanych dotąd podmorskich gór, czyli potencjalnych wulkanów. Odkrycie to rozszerzyło wcześniej opublikowany katalog obejmujący 24 643 gór podwodnych do łącznej liczby 43 454.

Oprócz korzyści wymienionych powyżej, odkrycie tak dużej ilości gór może okazać się przydatne również dla przemysłu wydobywczego. A to dlatego, że w takich miejscach dość często można znaleźć znaczne ilości rzadkich minerałów. Przysłuży się to jednak również lepszemu opracowaniu map przebiegu linii tektonicznych, a także pola geomagnetycznego. Będzie to miało także znaczenie dla badań podwodnego ekosystemu, ponieważ okolice podwodnych gór są jednocześnie przyjaznym środowiskiem dla oceanicznej fauny i flory.

Źródło: phys.org, Science, fot. Pixabay