Dodano: 25 listopada 2016r.

Zidentyfikowano prawie 1500 nowych wirusów

Międzynarodowy zespół badaczy z Australii i Chin zidentyfikował prawie 1500 nowych wirusów. Naukowcy w swojej pracy skupili się na bezkręgowcach i to właśnie u nich zauważono całe masy nowych gatunków. Przy okazji badanie uzmysłowiło uczonym fakt, że w tej dziedzinie jest jeszcze wiele do odkrycia.

wirus

Wirusolodzy od dawna podejrzewali, że nasza wiedza w tej dziedzinie jest bardzo skąpa. Wysiłki naukowców ograniczają się jedynie do tych wirusów, które bezpośrednio zagrażają człowiekowi i które można łatwo hodować w laboratorium. Badania w kierunku rozpoznania tych mikroskopijnych pasożytów np. u bezkręgowców należą do rzadkości, a to właśnie takie badanie przyczyniło się do zidentyfikowania prawie 1500 nowych wirusów.

Różnorodność życia na Ziemi jest ogromna. Podobnie jest w świecie, którego nie dostrzegamy gołym okiem, czyli w świecie wirusów. Te organizmy są wszechobecne i okazuje się, że znamy tylko ich niewielką część.

Badacze w poszukiwaniu nowych rodzajów wirusów przyglądnęli się bezkręgowcom. Bezkręgowce to najogólniej mówiąc stworzenia, które nie mają kręgosłupa. Do tej grupy zalicza się np. ślimaki, pająki i wszelkiego rodzaju robaki. Niektóre z nich mogą przenosić wirusy, które są niebezpieczne dla człowieka. Choćby Denga czy Zika.

- Odkryliśmy, że większość wirusów, które infekują kręgowce - w tym człowieka, takie jak te, które prowadzą do dobrze poznanych chorób, jak grypa – faktycznie pochodzą od bezkręgowców – powiedział profesor Edward Holmes z Uniwersytetu w Sydney, który zaangażowany był w prace międzynarodowego zespołu badawczego.

Zespół specjalistów przebadał 220 gatunków wodnych i lądowych bezkręgowców zamieszkujących Chiny. Naukowcy uzyskali masę danych, po których przeanalizowaniu zidentyfikowano niemal 1500 nowych gatunków wirusów.

- To niezwykłe badanie dostarczyło największego odkrycia w dziedzinie wirusologii do tej pory – powiedział profesor Elodie Ghedin z Uniwersytetu w Nowym Jorku. – Bez wątpienia przebudowuje ono nasz pogląd na świat wirusów – dodał.

Praca zespołu badaczy z Australii i Chin dostarcza nam nowej wiedzy na temat wirusów. Pokazuje, że bogactwo i różnorodność ich świata jest ogromna.

Źródło: bbc.com