Dodano: 11 maja 2017r.

Zidentyfikowano nowy gatunek skrzydlatego dinozaura o rozmiarach słonia

Znaleziona 25 lat temu w Chinach skamielina została oficjalnie uznana jako nowy gatunek pierzastego dinozaura. Paleontolodzy nadali mu nazwę Beibeilong sinensis.

Pierzasty dinozaur Beibeilong sinensis

Żyjący około 90 milionów lat temu gatunek miał pióra, prymitywne skrzydła i dziób. Naukowcy uważają, że dorosłe stworzenie mogło osiągać wysokość nawet ośmiu metrów i ważyło około trzy tony. Inne dinozaury z grupy owiraptorozaurów, do których zaliczono Beibeilong sinensis, nie przekraczały dwóch metrów.

Odkrycie jaj tych dinozaurów w Chinach, Korei Południowej, Mongolii i Ameryce Północnej sugerują, że Beibeilong sinensis był dość powszechnie występującym gatunkiem około 90 milionów lat temu.

„Rozmieszczenie geograficzne i obfite występowanie skamieniałych jaj wskazuje, że olbrzymie owiraptorozaury były stosunkowo często spotykanym gatunkiem w tamtych czasach, mimo że ich szczątki szkieletowe należą do rzadkości” – napisali chińscy badacze w pracy opublikowanej na łamach „Nature Communications”.

Pod koniec lat 80. i na początku lat 90. chińscy rolnicy znajdowali tysiące jaj dinozaurów w prowincji Henan położonej w centralnych Chinach. Wiele z nich zostało nielegalnie wywiezionych z Państwa Środka. Wśród nich była skamielina małego dinozaura, którego ochrzczono Baby Louie. Skamielina, właściwie to skamieniały embrion, pojawił się w mediach i w krótkim czasie odkrycie zyskało rozgłos. Dopiero w 2013 roku znalezisko zwrócono chińskim władzom.

Znalezisko z prowincji Henan. W prawym górnym rogu widać szkielet Baby Louie

Naukowcy z Chin i Kanady porównali skamieniałość z wcześniej opisywanymi gatunkami dinozaurów i stwierdzili, że jest to nowy gatunek. – Przez wiele lat było tajemnicą, z jakim gatunkiem dinozaura mamy do czynienia – powiedziała profesor Darla Zelenitsky z Uniwersytetu w Calgary. - Skamieniałości dużych teropodów, jak tyranozaury, również znajdowały się w skałach w Henan, dlatego niektórzy badacze początkowo sądzili, że jaja należały do ​​tyranozaurów – dodała.

Beibeilong sinensis budowały ogromne, kilkumetrowe gniazda. To w jednym z nich znaleziono szkielet Baby Louie wraz z innymi jajami. Badacze twierdzą, że olbrzymie owiraptorozaury były największymi dinozaurami, które wysiadywała jaja i opiekowały się swoimi młodymi, w podobny sposób jak współczesne ptaki.

Same jaja mają długość około 45 centymetrów i ważą około pięciu kilogramów. Są jednymi z największych jaj dinozaurów, jakie kiedykolwiek odkryto.

Źródło: Nature Communications, BBC, The Independent, fot. Zhao Chuang