Dodano: 01 lipca 2019r.

Zaćmienie Słońca w Ameryce Południowej. NASA przygotowała relację na żywo

We wtorek 2 lipca 2019 roku w Ameryce Południowej będzie można zobaczyć zaćmienie Słońca. Ale nie trzeba tam jechać, by zobaczyć to wydarzenie. Dla wszystkich miłośników astronomii, którzy chcą zobaczyć kosmiczny spektakl, NASA przygotowała relację online.

Zaćmienie Słońca

Już jutro - 2 lipca 2019 roku - Ziemia w Ameryce Południowej będzie można obserwować zaćmienie Słońca. Jak wyliczyli specjaliści, pas zaćmienia będzie miał długość około 9600 kilometrów, jednak większa jego część znajdzie się na Pacyfiku. Tylko wąska strefa w Chile i Argentynie pozwoli na oglądanie całkowitego zaćmienia Słońca.

Zaćmienie Słońca zacznie się o godzinie 18:55 czasu polskiego i będzie trwało 4 minuty i 33 sekundy. Zaćmienie rozpocznie się na godzinę i 18 minut przed zachodem Słońca. Tarcza słoneczna będzie unosić się zaledwie 13 stopni nad horyzontem. To oznacza, że korona słoneczna będzie zabarwiona bursztynowym odcieniem.

Zaćmienie nie będzie widoczne z terenów Polski, ale miłośnicy astronomii nie tylko z naszego kraju, ale i z całego świata, będą mogli je zobaczyć za pomocą NASA, która przygotowała relację online na żywo. NASA będzie transmitować obraz z teleskopów zlokalizowanych Vicuna (Cerro Mamalluca Observatory). Program z komentarzem w języku angielskim będzie przeplatany najnowszymi doniesieniami z misji Parker Solar Probe, która obecnie znajduje się na orbicie okołosłonecznej. Wydarzenie będzie można śledzić m.in. na stronach NASA lub na oficjalnym kanale NASA w serwisie You Tube.

Do zjawiska zaćmienia Słońca dochodzi, gdy Księżyc znajdzie się między Słońcem a Ziemią przysłaniając światło dochodzące do nas z naszej gwiazdy. Dzieje się tak dlatego, że Księżyc znajduje się w idealnej odległości między Słońcem a Ziemią. Średnica naszej gwiazdy jest 400 razy większa niż Księżyca, ale Księżyc jest 400 razy bliżej naszej planety niż Słońce.

Niestety stan ten nie będzie trwał wiecznie. Księżyc oddala się od Ziemi około 4 centymetry rocznie, co oznacza, że za około 600 lat na Ziemi w ogóle nie będzie można oglądać całkowitych zaćmień Słońca.

Co roku na Ziemi widać co najmniej dwa zaćmienia Słońca, ale nie więcej niż pięć, a z tych najwyżej trzy są całkowite. W zależności od dokładnego położenia Ziemi na orbicie wokół Słońca i Księżyca na orbicie wokół Ziemi, zaćmienie może mieć różną długość i formę.

Wyróżnia się zaćmienie całkowite, obrączkowe, częściowe i hybrydowe. To pierwsze następuje wówczas, gdy tarcza Księżyca całkowicie przesłania tarczę słoneczną. Zaćmienie obrączkowe jest w sytuacji, gdy stożek cienia księżycowego wypada nieco ponad Ziemią. Wtedy tarcza Księżyca nie jest w stanie w całości przesłonić tarczy Słońca i widzimy wokół Księżyca jasną obrączkę. Zaćmienie hybrydowe (obrączkowo-całkowite) jest najrzadsze – ze względu na kulistość Ziemi czasem występuje sytuacja, że w centralnych rejonach pasa zaćmienia jest ono całkowite, a na skraju pasa obrączkowe. Zaćmienia częściowe to takie, w których tarcza Księżyca zakrywa jedynie część tarczy słonecznej.

Źródło: NASA, fot.NASA/Gopalswamy