Dodano: 16 grudnia 2019r.

Woda na Marsie znajduje się już kilka centymetrów pod powierzchnią

Pozyskiwanie wody na Marsie, przynajmniej w niektórych rejonach planety, powinno być stosunkowo łatwe. Naukowcy opracowali mapę występowania lodu wodnego na Czerwonej Planecie. Według niej, są na Marsie obszary, gdzie zamarznięta woda znajduje się już 2,5 cm pod powierzchnią planety.

Mapa lodu na Marsie

Mars był niegdyś ciepły i na jego powierzchni płynęła woda. Istniały tam rzeki czy jeziora. Część z tej wody nadal się tam znajduje, tyle że jest ona zdeponowana w postaci lodu i leży pod powierzchnią planety. Spore pokłady lodu znajdują się na biegunach, ale według opracowanej właśnie mapy występowania lodu na Marsie, są też inne obszary, gdzie można stosunkowo łatwo pozyskać wodę.

Woda jest kluczowym zasobem. Jej lokalizacja będzie wyznaczać przyszłe misje załogowe na Czerwoną Planetę. Lód będzie można wykorzystać przede wszystkim do picia, ale być może także do rolnictwa, a już na pewno do produkcji paliwa rakietowego. Pierwsza placówka ludzi na Marsie będzie musiała znajdować się blisko wody.

Na łamach pisma „Geophysical Research Letters” ukazała się praca prezentująca rozmieszczenie lodu wodnego na Marsie. Jej głównym autorem jest Sylvain Piqueux z NASA Jet Propulsion Laboratory.

"Wystarczy łopata"

Przyszła misja załogowa na Marsa powinna być tak przygotowana, by w jak największym stopniu wykorzystać zasoby planety. Satelity krążące wokół Marsa są niezbędne, aby pomóc naukowcom w określeniu najlepszych miejsc do lądowania czy do budowy pierwszej marsjańskiej stacji badawczej. Autorzy w publikacji wykorzystali dane z dwóch sond badawczych: Mars Reconnaissance Orbiter (MRO) i Mars Odyssey Orbiter. Dzięki temu zlokalizowali lód wodny, którego pozyskanie jest w zasięgu astronautów, którzy być może pewnego dnia wylądują na Czerwonej Planecie.

- Nie potrzeba koparki do wykopania tego lodu. Wystarczy łopata - powiedział Piqueux. - Nadal gromadzimy dane dotyczące zakopanego lodu na Marsie, szukając najlepszych miejsc do lądowania dla astronautów – dodał.

Uczeni wykorzystali w swoich analizach dane dotyczące temperatur. Porównali temperatury z innymi danymi, takimi jak depozyty lodu wykryte przez radar lub widziane po uderzeniach meteorytów. Przydatne były również dane ze spektrometru promieniowania gamma, który jest dostosowany do mapowania osadów lodu wodnego.

Mapa rozmieszczenia wody na Marsie

Zgodnie z oczekiwaniami, wszystkie te dane sugerują, że na marsjańskich biegunach na środkowych szerokościach geograficznych, znajdują się duże pokłady lodu. Co więcej, mapa ujawnia szczególnie płytkie złoża, które w przyszłości mogą być źródłem wody dla misji załogowych na Marsa.

Mapa Marsa pokazująca występowanie lodu

Jak wskazują analizy naukowców, na półkuli północnej Marsa znajdują się duże obszary, gdzie lód znajduje się na głębokości zaledwie 30 centymetrów pod powierzchnią - kolor niebieski i fioletowy na mapce. To część regionu zwanego Arcadia Planitia i jest ona najbardziej nadającym się miejsce do ewentualnego lądowania misji załogowej. Cieplejsze kolory widoczne na mapie to obszary, gdzie lód ukryty jest nieco głębiej, około 60 centymetrów pod powierzchnią planety. Czarny obszar na mapie pokazuje miejsca, gdzie lądujący statek mógłby zapaść się w pył. Z kolei zaznaczony obszar to idealne, według autorów pracy, miejsce do lądowania przyszłej misji załogowej.

- Im dłużej szukamy lodu pod powierzchnią, tym więcej go znajdujemy - powiedziała Leslie Tamppari z JPL. - Obserwacje Marsa za pomocą wielu orbitujących wokół planety statków kosmicznych na przestrzeni lat zapewniają nam nowe sposoby odkrywania tego lodu - dodała.

Źródło: NASA, fot. JPL-Caltech/ASU