Dodano: 15 czerwca 2016r.

Wkrótce przekroczymy historyczny próg stężenia CO2

Stężenie dwutlenku węgla w atmosferze jeszcze w 2016 roku przekroczy próg 400 ppm – donoszą naukowcy z Met Office, narodowego serwisu meteorologicznego Wielkiej Brytanii, który związany jest z Ministerstwem Obrony. Badacze dodają, że taki stan będzie utrzymywał się przez cały rok.

Dym wydobywający się z kominów

Naukowcy nie odnotowali takie stężenia dwutlenku węgla, od kiedy zaczęto prowadzić badania, czyli w 1959 roku. Przy pierwszym badaniu stężenie CO2 wynosiło 316 ppm. Trzeba zauważyć, że stężenie dwutlenku węgla waha się w zależności od pory roku. W zimie jest większe, podczas gdy w lecie maleje. Według Met Office, 2016 będzie pierwszym rokiem od 3 milionów lat, w którym stężenie CO2 będzie przez cały rok przekraczało próg 400 ppm (ppm – parts per milion. Sposób wyrażanie stężenia gazów czy roztworów. Określa, ile cząsteczek związku chemicznego zawiera się w 1 milionie cząsteczek roztworu).

Poziom stężenia dwutlenku węgla wzrasta z roku na rok. Związane jest to przede wszystkim z działalnością człowieka. Wzrost stężenia gazów cieplarnianych jest główną przyczyną wzrostu temperatury na naszej planecie, czyli globalnego ocieplenia.

Naukowcy odnotowuję wzrost stężenia CO2 w atmosferze o około 2 ppm rocznie. Jednak 2016 rok jest pod tym względem inny. Przyczyną jest zjawisko zwane El Nino, o czym pisał profesor Richard Betts w czasopiśmie Nature Climate Change. Polega ono na utrzymywaniu się wysokiej temperatury na powierzchni Pacyfiku w strefie równikowej, ale wpływa na klimat na całej Ziemi.

- Zjawisko to podgrzewa i osusza tropikalne ekosystemy oraz redukuje ich asymilację węgla. Obecnie emisja CO2 do atmosfery jest o około 25 proc. Większa niż podczas ostatniego wielkiego El Nino w 1997 roku. Wszystko to przyczynia się do rekordowego wzrostu w tym roku – powiedział Betts.

Ostatni raz taki poziom stężenia CO2 w atmosferze, według naukowców, był w Pliocenie. Temperatura wówczas była około 3 st. Celsjusza wyższa niż obecnie, a poziom mórz i oceanów 20 metrów wyższy.

Źródła: metoffice.gov.uk, phys.org