Dodano: 16 listopada 2017r.

W Morzu Tyrreńskim odkryto siedem nowych wulkanów

W Morzu Tyrreńskim badacze znaleźli siedem nieznanych wcześniej wulkanów. Razem z już poznanymi tworzą one łańcuch o długości 90 kilometrów.

Wybuch podwodnego wulkanu

Łańcuch, wraz z nowo odkrytymi, tworzy sieć 15 wulkanów i rozciąga się na południe od wybrzeży Włoch w rejonie miasta Salerno w Kampanii do mniej więcej wysokości miasteczka Sangineto w Kalabrii. Wulkany znajdują się na głębokości od 3200 do 80 metrów pod powierzchnią morza. Razem 15 wulkanów tworzy tzw. łańcuch Palinuro.

Za odkryciem stoją naukowcy z włoskiego Instytutu Geofizyki i Wulkanologii Krajowego Komitetu Badań Naukowych. W pracach pomagali im koledzy po fachu z Nowej Zelandii.

- W południowej części Morza Tyrreńskiego znajdują się liczne wulkany, ale o tych siedmiu nowo odkrytych wulkanach nikt nie wiedział – wyjaśnił kierujący projektem badawczym Guido Ventura.

Według specjalistów, wulkany te były aktywne 300 – 800 tysięcy lat temu. – Jesteśmy wciąż na początku naszych badań. Znajomość historii erupcji tych wulkanów jest obecnie tylko częściowa i wymaga dalszych prac. Mimo to, dotychczasowe wyniki zmieniły geografię dna Morza Tyrreńskiego. Badania pomogą nam w zrozumieniu i interpretacji geodynamicznych aktywnych łańcuchów podwodnych wulkanów – przyznał Ventura.

Źródło: ingv.it, Nature Communications, PAP, fot. NOAA/National Science Foundation