Dodano: 11 sierpnia 2022r.

W jaskini w Tatrach odkryto ślady po myśliwych sprzed kilkunastu tysięcy lat

Ślady po działalności grupy myśliwych sprzed kilkunastu tysięcy lat, wyspecjalizowanych w polowaniach na koziorożce alpejskie, odkryła słowacko-polska ekspedycja badawcza w Jaskini nad Huczawą (Hučivá diera) w Tatrach Bielskich na Słowacji.

W jaskini w Tatrach odkryto ślady po myśliwych sprzed kilkunastu tysięcy lat

- To, jak dotąd, jedyny punkt w Tatrach ze śladami osadnictwa człowieka paleolitycznego. Pozostawiła je ludność kultury magdaleńskiej, znana najlepiej z terenu Francji i Hiszpanii - przekazał prof. Paweł Valde-Nowak z Instytutu Archeologii Uniwersytetu Jagiellońskiego w Krakowie. Badania słowacko-polskiej grupy badaczy zostały opublikowane na łamach „Antiquity - Project Gallery" (DOI: 10.15184/aqy.2022.60).

Myśliwi sprzed kilkunastu tys. lat

Prof. Valde-Nowak poinformował, że na podstawie analiz izotopowych ustalono, że ludzie ci dotarli do Hučivej Diery w XIII tysiącleciu p.n.e.

- Była to grupa myśliwych wyspecjalizowanych w polowaniach na koziorożce alpejskie, gatunek dziś w Tatrach nie reprezentowany. Znaleziono kilkaset ostrzy broni miotanej, kościane igły, fragment kamiennej lampki i wiele kości upolowanych zwierząt. Zalegały one w resztkach dużego ogniska - dodał naukowiec.

Podczas wcześniejszych sezonów badawczych w jaskini Hučivá diera, powyżej zabytków z końca epoki lodowcowej, słowacko-polski zespół znalazł również XV i XVI-wieczne fragmenty glinianych naczyń, a także monety z czasów II wojny światowej.

Badania po polskiej stronie Tatr jeszcze w tym sezonie

Prof. Valde-Nowak przekazał, że naukowcy od XIX w. poszukiwali śladów po pobycie pradziejowego człowieka w tatrzańskich jaskiniach; dotąd bezskutecznie. Typowano na przykład jaskinię Magury w Tatrach Polskich, ale wykopaliska przeprowadzone w niej jeszcze przed II wojną światową nie przyniosły spodziewanych rezultatów.

W pracach terenowych w Jaskini nad Huczawą brali udział paleozoolodzy, geolodzy, sedymentolodzy, archeobotanicy i paleogenetycy oraz członkowie Koła Naukowego Studentów Archeologii Uniwersytetu Jagiellońskiego.

Jeszcze w tym sezonie badania przeniosą się na polską stronę Tatr - zapowiedzieli badacze.

Projekt realizowany jest przez Instytut Archeologii Uniwersytetu Jagiellońskiego we współpracy z Instytutem Archeologii Słowackiej Akademii Nauk. Prace finansuje Narodowe Centrum Nauki.

Źródło: www.naukawpolsce.pap.pl, Szymon Zdziebłowski, fot. Rafik k, CC BY-SA 4.0, via Wikimedia Commons. Na zdjęciu otwór Jaskini nad Huczawą.