Dodano: 19 lipca 2017r.

Nowe ustalenia dot. tyranozaurów. Bestie te nie potrafiły... biegać

Słynne sceny z filmu „Jurajski Park” przedstawiające ścigającego samochód tyranozaura mogą być nieco przesadzone. Według najnowszych badań, Tyrannosaurus rex nie był przystosowany do biegania. Groziło mu to połamaniem nóg.

Model Tyranozaura

Spór o to, czy tyranozaury były sprinterami czy raczej spacerowiczami trwa od dekad. Nowe światło na tą kwestię rzucają badania przeprowadzone przez naukowców z Uniwersytetu w Manchesterze, którzy sugerują, że rozmiar i ciężar tyranozaurów oznaczał, że ​​nie mogły one poruszać się z dużą prędkością. Nie wytrzymałyby tego ich kości nóg.

Brytyjscy badacze przeanalizowali biomechanikę ruchu tych najbardziej znanych dinozaurów. Przy wykorzystaniu najnowszej technologii obliczeniowej wysokiej wydajności - N8 High Performance Computing (HPC) – naukowcy stworzyli model komputerowy szkieletu drapieżnika i sił na niego oddziałujących. Do opracowania modelu posłużyli się dwoma technikami, z której stworzono jedną.

Model został oparty o szczątki tyranozaura wykopanego w 1987 roku zwane BHI 3033 znane również jako Stan.

Profesor William Sellers, który kierował pracami badaczy stwierdził, że bieg prawdopodobnie doprowadziłby tyranozaura do „niedopuszczalnie dużych obciążeń szkieletowych”. To oznacza, że każda próba biegu skończyłaby się połamaniem nóg. Wyniki brytyjskich uczonych są sprzeczne z wcześniejszymi badaniami na ten temat, według których drapieżnik ten mógł osiągać prędkość nawet do 60-70 kilometrów na godzinę.

- Zdolność do biegania przez tyranozaury oraz inne podobnej wielkości dinozaury była od dziesięcioleci przedmiotem sporu wśród paleontologów. Jednak w różnych badaniach wykorzystujących różne metodologie uzyskano bardzo szeroki zakres szacunków prędkości maksymalnej, dlatego stwierdziliśmy, że istnieje potrzeba opracowania technik, które mogą poprawić te przewidywania. Nasze nowe podejście łączy dwie oddzielne techniki biomechaniczne i pokazuje, że prawdziwy bieg doprowadziłby prawdopodobnie do niedopuszczalnie wysokich obciążeń szkieletowych u tyranozaurów – wyjaśnił Sellers.

Zmienia to dotychczasowe spojrzenie na życie tych olbrzymich drapieżników. Tyranozaury nie mogły chwytać swojej zdobyczy po szybkim pościgu, jak dotąd sądzono. Ograniczenie prędkości poruszania się stoi w sprzeczności z argumentami szybkich polowań.

Naukowcy ustalili, że maksymalne obciążenie, które mogły wytrzymać kości tyranozaura, drapieżnik osiągał przy prędkości 27,7 kilometra na godzinę. Jednak bardziej rozsądne szacunki mówią, że prędkości przez te dinozaury osiągane były o połowę niższe. Prędkość Usaina Bolta w biegu na 100 metrów w przybliżeniu wynosi około 38 kilometrów na godzinę.

Choć badania koncentrowały się na tyranozaurach, ustalenia mogą oznaczać, że osiąganie dużych prędkości było mało prawdopodobne w przypadku innych podobnej wielkości dwunożnych dinozaurów. - Tyrannosaurus rex jest jednym z największych dwunożnych zwierząt, które kiedykolwiek chodziły po Ziemi. Jest więc użytecznym modelem zrozumienia biomechaniki innych podobnej wielkości zwierząt. Dlatego też nasze odkrycia mogą przekładać się na inne gigantyczne stworzenia. Jednak idee te należy przeanalizować bezpośrednio na innych gatunkach – przyznał Sellers.

Źródło i fot.: University of Manchester