Dodano: 09 lipca 2018r.

To Rzymianie roznieśli gruźlicę po świecie

Rzymianom zawdzięczamy drogi, publiczne toalety, kalendarz oraz… gruźlicę. Według naukowców, to właśnie Imperium Rzymskie odpowiada za rozniesienie tej groźnej choroby po świecie.

Gruzełki gruźlicze

Analizy genetyczne sugerują, że chociaż gruźlica pojawiła się pierwszy raz w Afryce około 5000 lat temu, to za jej szybkim rozprzestrzenieniem się w Europie oraz po innych kontynentach stoi Imperium Rzymskie.

Około ¼ ludzkiej populacji miała kontakt z prątkami gruźlicy. U sporej części tych osób, choroba może pozostawać uśpieniu. Gruźlica jest jedną z 10 głównych przyczyn śmierci na całym świecie.

Naukowcy z University of Wisconsin-Madison przeprowadzili analizy genomu bakterii Mycobacterium tuberculosis, aby wyjaśnić szeroki zasięg choroby. Pobrali oni 550 próbek bakterii zebranych od współczesnych populacji z Afryki i Eurazji.

Porównując sekwencje genetyczne próbek, zespół naukowców stworzył oś czasu pokazującą, jak rozprzestrzeniała się choroba. Zidentyfikowano siedem istniejących szczepów bakterii. Trzy z nich rozprzestrzeniały się lokalnie, ale pozostałe cztery podbiły cały świat.

Badacze ustalili, że rozprzestrzenianie się choroby – najbardziej rozpowszechnionego szczepu,  przypada na około I wiek naszej ery, co odpowiada okresowi szczególnej aktywności Imperium Rzymskiego szczególnie w basenie Morza Śródziemnego. Doszło wtedy do kontaktu Rzymian z innymi populacjami.

- Ewolucja bakterii jest nierozerwalnie związana z ludźmi. Harmonogram rozprzestrzeniania się choroby jest spójny z aktywnością Rzymian. Zetknęły się wtedy populacje, które nie miały wcześniej ze sobą kontaktu – powiedziała Caitlin Pepperell, autorka badań, które można znaleźć na bioRxiv.org. Dodała, że rozprzestrzenianiu się choroby sprzyjały koszary oraz zyskujące na popularności łaźnie publiczne.

Fakt, że choroby rozprzestrzeniają się na szlakach handlowych i są zbieżne z migracjami i ruchami wojsk, nie jest niczym zaskakującym. Imperium Rzymskie wchłonęło kultury z całego świata, co stworzyło idealne warunki do rozprzestrzeniania się chorób.

Źródło: Science Alert