Dodano: 16 grudnia 2016r.

Symulacja uderzenia asteroidy w Ziemię

Co się stanie, jeśli duża asteroida uderzy w Ziemię? Eksperci z Los Alamos National Laboratory przygotowali model komputerowy, który pokazuje, jakie dokładnie mogą powstać zagrożenia.

Asteroida uderza w Ziemię

Biorąc pod uwagę fakt, że większość powierzchni naszej planety zajmują morza i oceany, największe prawdopodobieństwo uderzenia asteroidy jest właśnie tam.

Naukowcy z Los Alamos National Laboratory stworzyli model komputerowy, który analizuje, co się stanie, jeśli asteroida uderzy w któryś z oceanów. Korzystając z opracowanego modelu badacze przyglądnęli się, jak dokładnie zachowają się fale uderzeniowe i jak będą się zmieniać w zależności od rozmiarów asteroidy. Model pokazał też różne warianty katastrofy w zależności od kąta uderzenia lub rozpadu asteroidy w powietrzu na kilka części.

Eksperci uważają, że apokaliptyczne wizje zdewastowanej planety po uderzeniu asteroidy mogą być przesadzone. Przygotowali oni serię wizualizacji pokazujących, co może się stać po bliskim kontakcie z dużym ciałem niebieskim.

Oszacowali oni, że uderzenie w ocean asteroidy o rozmiarach rzędu 10-20 kilometrów spowoduje bardzo poważne szkody. Poza potężnymi falami tsunami, które zdewastują wybrzeża, podczas uderzenia wytworzy się ogromna energia, który spowoduje wyparowanie gigantycznych ilości wody. Ta z kolei przedostanie się w postaci pary wodnej do atmosfery, czego efektem mogą być nagłe zmiany meteorologiczne.

Ale samo uderzenie, oczywiście z dala od linii brzegowej, wywoła mniejsze fale niż w przypadku tsunami. Według badaczy woda zachowywać się będzie podobnie, jak w przypadku burzy tropikalnej. Jednak jeśli zdarzyłoby się to w pobliżu wybrzeża, katastrofa pochłonie wiele istnień ludzkich.

Więcej w wizualizacjach przygotowanych przez zespół z Los Alamos.

Źródło: lanl.gov