Dodano: 21 marca 2019r.

Spożywanie grzybów może zmniejszać ryzyko demencji

Grzyby mogą zmniejszyć ryzyko pogorszenia funkcji poznawczych. Seniorzy, którzy spożywają więcej niż dwie standardowe porcje grzybów tygodniowo, mają nawet o połowę niższe ryzyko wystąpienia łagodnych zaburzeń poznawczych – wynika z badań.

Grzyby

Zespół naukowców z National University w Singapurze (NUS) odkrył w sześcioletnich badaniach, że seniorzy, którzy spożywają więcej niż dwie standardowe porcje grzybów tygodniowo, mogą mieć nawet o 50 proc. mniejsze ryzyko wystąpienia o łagodnych zaburzeniach poznawczych (mild cognitive impairment, MCI).

Standardowa porcja zdefiniowana w badaniu miała średnio ¾ kubka gotowanych grzybów – około 150 gramów. Badacze zaznaczyli, że wielkość porcji to tylko wskazówka i dodali, że nawet jedna mała porcja grzybów tygodniowo może być korzystna, aby zmniejszyć ryzyko wystąpienia MCI.

Wyniki badań ukazały się na łamach „Journal of Alzheimer's Disease”.

W sześcioletnim badaniu, które przeprowadzono w latach 2011–2017, zebrano dane od ponad 600 Chińczyków w wieku powyżej 60 lat mieszkających w Singapurze. - Ta korelacja jest zaskakująca i zachęcająca. Wydaje się, że powszechnie dostępny pojedynczy składnik może mieć dramatyczny wpływ na pogorszenie funkcji poznawczych - powiedział profesor Lei Feng z NUS, główny autor publikacji.

MCI jest zazwyczaj postrzegane jako stan przejściowy między normalnym procesem starzenia się, a poważniejszym spadkiem zdolności poznawczych. Seniorzy dotknięci MCI często wykazują pewną formę utraty pamięci, a także mogą wykazywać zaburzenie innych funkcji poznawczych, takich jak mowa czy spadek zdolności skupienia uwagi. Jednak zmiany te mogą być subtelne i mogą nie wpływać na wykonywane codziennie czynności, co jest charakterystyczne dla choroby Alzheimera i innych form demencji.

- Ludzie z MCI wciąż są w stanie wykonywać swoje codzienne czynności. Dlatego w tym badaniu musieliśmy ustalić, czy ci seniorzy mieli gorsze wyniki w standardowych testach neuropsychologicznych niż inni ludzie w tym samym wieku i z podobnym wykształceniem. Testy neuropsychologiczne są specjalnie zaprojektowanymi zadaniami, które mogą mierzyć różne aspekty zdolności poznawczych danej osoby - wyjaśnił Feng.

W związku z tym naukowcy przeprowadzili obszerne wywiady i testy z seniorami, aby ustalić dokładną diagnozę. - W wywiadzie uwzględniono informacje demograficzne, historię chorób, czynniki psychologiczne i nawyki żywieniowe. Zmierzono ciśnienie krwi, wagę, wzrost i szybkość chodzenia. Wykonano także prosty test dotyczący funkcji poznawczych, depresji, lęku - powiedział Feng.

Następnie przeprowadzono dwugodzinną standardową ocenę neuropsychologiczną wraz z oceną demencji. Ogólne wyniki tych testów zostały dogłębnie omówione przez ekspertów zaangażowanych w badanie, aby uzyskać konsensus diagnostyczny.

W badaniu wzięto pod uwagę sześć powszechnie spożywanych grzybów w Singapurze. Były to m.in. pieczarki dwuzarodnikowe, boczniaki ostrygowate czy twardniki japońskie. Badano zarówno grzyby suszone, jak i konserwowane. Naukowcy nie wykluczają, że inne grzyby, których nie wzięto pod uwagę w badaniach, również miałyby korzystne skutki.

Autorzy badań uważają, że przyczyną zmniejszonej częstości występowania MCI u miłośników grzybów może być związek zwany ergotioneiną. – Ergotioneina jest unikalnym antyoksydantem i środkiem przeciwzapalnym, którego ludzie nie są w stanie samodzielnie zsyntetyzować. Ale można go pozyskać z innych źródeł, jednym z nich są grzyby – powiedział Irwin Cheah, współautor publikacji.

Wcześniejsze badanie przeprowadzone na starszych mieszkańcach Singapuru ujawniło, że stężenie ergotioneiny w osoczu u osób z MCI było istotnie niższe niż u zdrowych osób w podobnym wieku. Wyniki tych badań wskazały, że ​​niedobór tego związku może być czynnikiem ryzyka neurodegeneracji, a zwiększenie spożycia ergotioneiny poprzez spożycie grzybów może potencjalnie zapobiegać demencji.

Inne związki zawarte w grzybach mogą być również korzystne dla zmniejszenia ryzyka pogorszenia funkcji poznawczych. Niektóre hericenony, erinacyny czy skabroniny mogą sprzyjać syntezie czynników wzrostu nerwów. Związki bioaktywne w grzybach mogą również chronić mózg przed neurodegeneracją poprzez hamowanie wytwarzania beta-amyloidu i fosforylowanego białka tau oraz hamować enzym acetylocholinoesterazę.

Źródło i fot.: National University of Singapore