Dodano: 28 kwietnia 2023r.

Proces siwienia włosów da się cofnąć? Nowe odkrycia naukowców

Nowojorscy naukowcy twierdzą, że podczas niedawnych badań na myszach odkryli wcześniej nieznany mechanizm siwienia włosów. Ich ustalenia mogą doprowadzić do opracowania terapii zatrzymującej lub nawet odwracającej ten proces.

Proces siwienia włosów da się cofnąć? Nowe odkrycia naukowców

Dla wielu osób fakt zmiany barwy włosów stanowi źródło znaczącego dyskomfortu. Dlatego też dokładne zrozumienie mechanizmu za tym stojącego jest takie ważne. Idealnym rozwiązaniem byłoby znalezienie przy okazji metody na zatrzymanie tego procesu. I wydaje się, że krok w tym kierunku wykonali naukowcy z New York University Grossman School of Medicine. W nowych badaniach ustalili, że komórki macierzyste melanocytów, które odpowiadają za wytwarzanie pigmentu we włosach, mogą utknąć, utracić zdolność przemieszczania się wraz z postępowaniem procesu starzenia, czego efektem jest zahamowanie ich dojrzewania oraz utrzymywania koloru włosów.

Opis i rezultaty badań ukazały się na łamach pisma „Nature” (DOI: 10.1038/s41586-023-05960-6).

Kluczowe komórki są blokowane

Dlaczego nasze włosy stają się siwe? Związane jest to z faktem, że zasoby wyspecjalizowanych i wytwarzających pigment komórek, czyli melanocytów, po prostu się kurczą. Tak przynajmniej sądzono do tej pory. Naukowcy z Nowego Jorku dokładnie przyglądnęli się temu procesowi, chcąc go lepiej zrozumieć, co zaowocowało odkryciem nieznanego dotąd mechanizmu. Wyniki ich analiz pokazują, że być może da się odwrócić siwienie włosów.

Uczeni skupili się w swoich badaniach na komórkach macierzystych melanocytów. Ich niedojrzałe wersje są zlokalizowane w mieszkach włosowych. Przemieszczają się one z jednej części mieszków do drugiej. Tam stymulowane przez białka dojrzewają i wytwarzają pigment. Analizując komórki sierści myszy badacze odkryli, że komórki te przemieszczały się w mieszku włosowym w jedną i w drugą stronę. Dojrzewały, wytwarzały pigment i z powrotem wracały do fazy wyjściowej.

Jak się wydaje, z biegiem czasu na drodze tych komórek, gdzieś w wybrzuszeniu mieszka włosowego, tworzy się „korek”. Komórki mogą tam utknąć na dobre, w efekcie czego nie otrzymują sygnałów białkowych i nie przekształcają się one w taką liczbę melanocytów, aby nasze włosy mogły utrzymać swój kolor.

Naukowcy przyjrzeli się, jak ten proces przebiega u myszy i zauważyli, że w ich przypadku starzenie się powodowało, iż ilość „zablokowanych” komórek zwiększała się z 15 proc. do niemalże połowy. Jednocześnie pozostawały one już w tym miejscu nie regenerując się, ani nie przekształcając.

Siwienie włosów da się odwrócić?

Jeżeli istnienie podobnego mechanizmu zostałoby zaobserwowane również u ludzi, stwarzałoby to potencjalne możliwości odwrócenia tego procesu, poprzez zwyczajne rozładownie „korka”, czyli uwolnienie zablokowanych komórek.

- To badanie poszerza naszą podstawową wiedzę na temat działania komórek macierzystych melanocytów i tego, jak nadają włosom barwę – powiedział Qi Sun, główny autor publikacji. - Nowo odkryte mechanizmy zaobserwowano u gryzoni, ale jest prawdopodobieństwo, że takie same mogą również występować u ludzi. Jeśli tak, to znaleźliśmy potencjalną drogę do odwrócenia lub zapobiegania siwieniu włosów poprzez pomoc zablokowanym komórkom w ponownym przemieszczaniu się po mieszkach włosowych - dodał.

Źródło: NYU Langone Health, fot.Pexels