Dodano: 23 marca 2017r.

Ponad 100-letnia teoria dot. dinozaurów do poprawki?

Klasyfikacja dinozaurów na dwie główne grupy ptasiomiednicze i gadziomiednicze, która obowiązuje od ponad 100 lat może być błędna. Badacze z Uniwersytetu w Cambridge na łamach pisma „Nature” zaproponowali zmiany w systematyce tych zwierząt.

Oko gada

Dinozaury po raz pierwszy zostały uznane za unikalną grupę skamieniałych gadów w 1842 roku dzięki pracy Richarda Owena, który w późniejszych czasach założył Muzeum Historii Naturalnej w Londynie. W ciągu następnych dziesięcioleci wraz z odkrywaniem coraz to nowych skamielin skupiano się jedynie na nadawaniu im nazw. Dopiero w drugiej połowie XIX w. uświadomiono sobie, że dinozaury są zróżnicowane anatomicznie. Wtedy też podjęto próbę sklasyfikowania ich w grupy, które mają wspólne cechy.

To paleontolodzy z Cambridge 130 lat temu zaproponowali podział dinozaurów na dwie oddzielne grupy: ptasiomiednicze i gadziomiednicze (Ornitischia i Saurischia). Klasyfikacja ta opierała się na rozmieszczeniu kości biodrowych tych zwierząt. Jednak teraz, po wnikliwej analizie dziesiątków odkopanych szkieletów dinozaurów oraz setek tysięcy innych skamielin, badacze z tej samej uczelni, którzy stworzyli pierwszą systematykę tych zwierząt, doszli do wniosku, że przez dziesięciolecia akceptowana klasyfikacja dinozaurów jest błędna i należy ją zmienić.

Nowa analiza dinozaurów i ich bliskich krewnych przeprowadzona przez zespół naukowców pod kierunkiem Matthew Barona proponuje całkowitą zmianę systematyki dinozaurów.

- Kiedy zaczęliśmy analizę zastanawialiśmy się, dlaczego niektóre z ptasiomiedniczych wydają się anatomicznie podobne do teropodów. Według naszych badań te dwie grupy w rzeczywistości należą do tej samej gałęzi istot mających wspólnego przodka. To dosyć zaskakujący wniosek, bo jest sprzeczny z tym wszystkim, czego do tej pory się uczyliśmy – powiedział Baron.

Nowa klasyfikacja

- Mięsożerne teropody były bliżej spokrewnione z roślinożernymi dinozaurami ptasiomiedniczymi. Co więcej, w naszej klasyfikacji zwierzęta takie jak ogromne diplodoki wypadły poza grupę dinozaurów. To oznacza, że musimy zmienić definicję dinozaura, by zapewnić diplodokom i ich krewnym miejsce w tej grupie – dodał.

Nowa klasyfikacja proponuje włączyć podrząd gadziomiedniczych teropodów do rzędu ptasiomiedniczych. Ptaki prawdopodobnie ewoluowały od teropodów. Tak stworzona grupa mogłaby się nazywać Ornithoscelida – zaproponowali badacze. Zresztą nazwa ta została zaproponowana w 1870 roku, ale się nie przyjęła.

Ale to nie jedyna rewelacja uczonych z Cambridge. Obecnie wiodąca teoria głosi, że dinozaury pojawiły się po raz pierwszy w południowej części superkontynentu zwanej Gondwana. Badacze z Wielkiej Brytanii twierdzą natomiast, że kolebką tych ogromnych zwierząt jest ta część superkontytnentu, która obecnie jest Ameryką Północną. Dodatkowo naukowcy pod kierunkiem Barona przesunęli o kilka milionów lat wcześniej pojawienie się pierwszych dinozaurów.

Praca naukowców z Uniwersytetu w Cambridge wywołała niemałe zamieszanie w środowisku naukowym. Część badaczy przestrzega przed zbytnim pośpiechem w zmianie systematyki dinozaurów. Jednak wszyscy podkreślają solidność badań, które niełatwo będzie podważyć.

Źródło: University of Cambridge, Nature, fot. Alex Borland