Dodano: 06 kwietnia 2017r.

Policzono wszystkie gatunki drzew występujące na Ziemi

Badacze z organizacji BGCI opracowali listę gatunków drzew występujących na naszej planecie. Z ich badań wynika, że na Ziemi występuje ponad 60 tysięcy gatunków drzew.

Las

Botanical Gardens Conservation International (BGCI) to organizacja mająca na celu ochronę roślin. Dzięki danym dostarczonym przez ponad 500 instytucji zajmujących się roślinami, sporządzono listę, na której widnieje 60 453 gatunki drzew, które można spotkać na kuli ziemskiej.

Wielkie liczenie ma pomóc w identyfikacji rzadkich i zagrożonych gatunków potrzebujących natychmiastowego działania, aby zapobiec ich wymarciu.

Najwięcej gatunków doliczono się w Brazylii, która jest domem dla 8715 odmian drzew. Na drugim biegunie są północne regiony Ameryki Północnej, gdzie zanotowano mniej niż 1400 gatunków. Oczywiście dane nie obejmują obszarów polarnych, gdzie drzewa nie rosną.

Praca wykonana przez ekologów pokazała, że około 300 gatunków drzew jest krytycznie zagrożona. Ich stan jest mniejszy niż 50 sztuk rosnących dziko, poza ogrodami botanicznymi.

Sekretarz generalny BGCI - Paul Smith przyznał, że do tej pory nie było możliwe dokładne oszacowanie liczby gatunków drzew, ponieważ dane te nie były dostępne w formacie cyfrowym. - Wiele z tych danych nie jest dostępna dla ogółu społeczeństwa. Ich cyfryzacja jest kulminacją wielu stuleci pracy – stwierdził Smith.

- Uzyskanie informacji o lokalizacji drzew z zagrożonych gatunków daje nam szansę na skuteczną ich ochronę. Te dane są dla nas bardzo użyteczne dla ustalenia priorytetów, które z drzew musimy otoczyć opieką – ocenił sekretarz BGCI.

Wśród gatunków na skraju wymarcia głównie w wyniku deforestacji są m.in. Karomia gigas, występująca w odległej części Tanzanii. Pod koniec 2016 roku zespół naukowców odnalazł jedną populację obejmującą zaledwie sześć drzew.

Badaczom udało się zwerbować miejscową ludność, która po uświadomieniu zagrożenia zgodziła się chronić drzewa. Miejscowi mają też powiadomić ekologów, gdy drzewa wytworzą nasiona, które następnie trafią do tamtejszych ogrodów botanicznych, by posłużyć do reintrodukcji gatunku.

Źródło: BBC, bgci.org, fot. blickpixel/Pixabay