Dodano: 21 grudnia 2018r.

Pokryty lodem marsjański krater okiem sondy Mars Express

Europejska Agencja Kosmiczna opublikowała fotografie wypełnionego lodem wodnym krateru Korolow. Krater znajduje się w pobliżu północnego bieguna Czerwonej Planety, ma 82 kilometry średnicy i jest głęboki na blisko dwa kilometry.

Krater Korolow na Marsie

Zdjęcia zostały wykonane przez sondę Mars Express, której misja rozpoczęła się 2 czerwca 2003 roku. Sześć miesięcy później dotarła na Marsa. Po uruchomieniu głównego silnika satelita wszedł na orbitę wokół Czerwonej Planety 25 grudnia. Za kilka dni minie 15 rocznica rozpoczęcia programu naukowego sondy.

Zdjęcia zostały zrobione za pomocą kamery wysokiej rozdzielczości HRSC (High Resolution Stereo Camera). Obraz składa się z pięciu różnych części połączonych w jedno zdjęcie. Każda z części zdjęcia była wykonana z innej orbity. Krater pokazany jest w rzucie perspektywicznym, kontekstowym i topograficznym. Wszystkie składają się na pełny widok terenu wewnątrz krateru i wokół niego.

Krater Korolowa powstał w wyniku potężnej kolizji w odległej przeszłości Marsa. Ma 82 kilometry średnicy. Znajduje się na północnych nizinach Marsa, na południe od dużej powierzchni wypełnionej wydmami, która otacza część północnej czapy polarnej planety znanej jako Olympia Undae. Nosi imię radzieckiego inżyniera rakietowego Siergieja Korolowa – ojca sowieckiej technologii kosmicznej.

Jest to szczególnie dobrze zachowany przykład marsjańskiego krateru. Wypełniony jest nie śniegiem, ale lodem, którego ilość oszacowano na 2200 kilometrów sześciennych. Podobnie jak Ziemia, Mars ma pory roku i podobnie jak na naszej planecie, cieplejsze pory roku powodują cofanie się lodu. Ale nie w kraterze Korolowa. W centrum krateru przez cały rok utrzymuje się gruba na 1,8 kilometra warstwa lodu wodnego.

To zjawisko tzw. zimnej pułapki. Powietrze, które dostanie się nad krater, gwałtownie się ochładza i opada, tworząc coś w rodzaju warstwy ochraniającej lód. Ta osłona z zimnego powietrza sprawia, że lód nie ogrzewa się i nie paruje.

Zdjęcia, z których powstał obraz sonda Mars Express zrobiła w kwietniu.

Fot. ESA/DLR/FU Berlin/ CC BY-SA 3.0 IGO