Dodano: 07 sierpnia 2019r.

Odkryto szczątki olbrzymiej papugi sprzed 19 mln lat. Miała metr wysokości

Paleontolodzy odkryli w Nowej Zelandii skamieniałe szczątki olbrzymiej papugi. Herakles inexpectatus, bo tak nazwano gatunek, stojąc mierzył nawet metr wysokości. Był prawdopodobnie nielotem i żył około 19 milionów lat temu.

Olbrzymia papuga Herakles inexpectatus

Skamieliny znalezione przez australijskich naukowców należą do największej papugi, jaka kiedykolwiek żyła na Ziemi. Stojąc, miała około metra wysokości. Ważyła około siedmiu kilogramów i miała potężny dziób, który pozwalał jej na urozmaiconą dietę.

Badacze nazwali gigantyczną papugę Herakles inexpectatus na cześć Heraklesa - herosa z mitologii greckiej - ze względu na jego rozmiar i siłę. Artykuł opisujący odkrycie ukazał się na łamach pisma „Biology Letters”.

- Nowa Zelandia jest dobrze znana ze swoich gigantycznych ptaków – powiedział profesor Trevor Worthy z Uniwersytetu Flindersa. - Ale do tej pory nikt nigdy nie znalazł tak gigantycznej papugi, nigdzie – dodał.

Herakles inexpectatus był dwukrotnie większy od kakapo – największej papugi żyjącej do dziś. Podobnie jak kakapo, był członkiem starożytnej nowozelandzkiej grupy papug, które wydają się nieco inne niż papugi, które obecnie żyją na Australii i na innych kontynentach.

Nieznany gatunek gigantycznej papugi został znaleziony w warstwie kopalnej liczącej sobie około 19 milionów lat w okolicach miasta St. Bathans na Wyspie Południowej Nowej Zelandii. W miejscu tym znaleziono wiele szczątków ptaków z okresu miocenu.

- Od 20 lat badamy te złoża kopalne i co roku odkrywamy nowe ptaki i inne zwierzęta. Chociaż Herakles jest jednym z najbardziej spektakularnych ptaków, jakie znaleźliśmy, bez wątpienia w tym złożu czeka na odkrycie jeszcze wiele gatunków – przyznał Worthy.

Wykopaliska te ujawniły bardzo zróżnicowaną faunę typową dla klimatu podzwrotnikowego z krokodylami, żółwiami, licznymi nietoperzami i innymi ssakami. Znaleziono tam też szczątki ponad 40 gatunków ptaków.

Na grafice porównano wielkość sroki, średniej wysokości człowieka oraz Herakles inexpectatus, fot. Paul Scofield, Muzeum Canterbury

- Herakles, jako największa papuga w historii, z ogromnym dziobem mogła rozwalić wszystko, co chciała. Równie dobrze mogła zjadać inne papugi - wyjaśnił profesor Mike Archer z Uniwersytetu Nowej Południowej Walii w Sydney i dodał, że papugi są bardzo zaradne jeśli chodzi o kwestie kulinarne. - Na przykład nowozelandzki gatunek papugi nestor kea polubił owce, odkąd zostały sprowadzone przez osadników europejskich w 1773 roku – zaznaczył.

Herakles inexpectatus mieszkała w zróżnicowanym podzwrotnikowym lesie. Obfitość różnych gatunków drzew zapewniała bogatą w owoce dietę. Gigantyczna papuga nie latała i żywiła się prawdopodobni wszystkim, co znalazła.

Ptaki wielokrotnie ewoluowały na wyspach do ogromnych rozmiarów. Tereny Nowej Zelandii zamieszkiwało niegdyś dziewięć gatunków moa – nielotów, które mierzyły nawet do 3,5 metra wysokości i ważyły do 250 kilogramów.

Źródło: Flinders University, fot. Dr Brian Choo, Flinders University