Dodano: 07 października 2022r.

Odkryto ślady grzybów wewnątrz guzów nowotworowych

Naukowcy odkryli grzyby rosnące wewnątrz guzów osób cierpiących na różne rodzaje nowotworów, w tym raka piersi, okrężnicy, trzustki i płuc. Nie jest jednak jasne, czy te grzyby odgrywają jakąkolwiek rolę w rozwoju nowotworu.

Odkryto ślady grzybów wewnątrz guzów nowotworowych

Dwa nowe badania opublikowano niedawno w czasopiśmie „Cell”. W obu przypadkach naukowcy odkryli DNA grzybów w guzach pacjentów, umiejscowionych w różnych częściach ciała.

W jednym z badań (DOI: 10.1016/j.cell.2022.09.005) naukowcy szukali genetycznych odcisków palców grzybów w 35 różnych typach nowotworów, analizując ponad 17 tys. próbek tkanek, krwi i osocza pochodzących od pacjentów chorych na raka. Nie w każdej pojedynczej próbce tkanki guza wykryto obecność grzybów, ale zespół znalazł ich DNA we wszystkich 35 ocenianych typach nowotworów.

Drugie badanie opublikowane w „Cell” (DOI: 10.1016/j.cell.2022.09.015)dało podobne wyniki, jednak dotyczyło ono wyłącznie guzów przewodu pokarmowego, płuc i piersi. Naukowcy ustalili w nim, jakie konkretnie grzyby kolonizują guzy i które z typów nowotworów sobie upodobały.

Unikalne zbiory grzybów w różnych rodzajach nowotworów

- Niektóre guzy w ogóle nie miały grzybów, a niektóre miały ich bardzo dużo – mówi współautor badania Ravid Straussman, biolog z Weizmann Institute of Science w Rehovot w Izraelu.

Naukowcy podkreślają, że jeśli w badanych tkankach wykrywali grzyby, to zazwyczaj w bardzo niewielkich ilościach. Straussman oszacował, że niektóre guzy zawierają jedną komórkę grzyba na każde 1000 do 10000 komórek nowotworowych. - Jeśli weźmiemy pod uwagę, że małego guza może tworzyć miliard lub więcej komórek rakowych, to można założyć, że grzyby mogą mieć duży wpływ na biologię raka – twierdzi naukowiec.

Straussman i jego zespół odkryli, że każdy rodzaj nowotworu ma tendencję do wiązania się z unikalnym zbiorem gatunków grzybów. Obejmowały one zarówno gatunki nieszkodliwe jak i takie, które mogą powodować choroby.

Różne gatunki grzybów często współistniały z określonymi bakteriami w obrębie guza. Na razie nie wiadomo, czy i jak te mikroby współdziałają i czy ich interakcje pomagają w rozprzestrzenianiu się nowotworów.

W drugim badaniu, które ukazało się w „Cell”, naukowcy skupili się tylko na guzach przewodu pokarmowego, płuc i piersi. Badacze odkryli, że każdy z tych trzech typów nowotworów miał tendencję do goszczenia konkretnych gatunków grzybów: z rodzaju Candida (guzy przewodu pokarmowego), Blastomyces (guzy płuc) i Malassezia (guzy piersi).

Grzyby mogą utrudniać leczenie

Obie grupy badawcze znalazły wskazówki, że wzrost pewnych grzybów może być związany z gorszymi wynikami leczenia. Grupa Straussmana odkryła, że pacjenci z rakiem piersi z grzybem Malassezia globosa w ich guzach umierali częściej, niż pacjenci, których guzy nie zawierały tego grzyba.

Druga grupa, kierowana przez immunologa Iliyana Ilieva z Weill Cornell Medicine w Nowym Jorku, odkryła, że pacjenci ze stosunkowo dużą liczbą Candida w ich guzach przewodu pokarmowego wykazywali zwiększoną aktywność genów związaną ze stanem zapalnym, rozprzestrzenianiem się raka i niską przeżywalnością.

Grzyby napędzają nowotwory czy odwrotnie?

Pomimo tych wskazówek, żadne z badań nie może ostatecznie stwierdzić, czy grzyby rzeczywiście wpływają na pogorszenie stanu chorych na raka, czy też może agresywne nowotwory po prostu tworzą środowisko, w którym te grzyby mogą łatwo rosnąć.

Badania nie uwzględniają również tego, czy grzyby mogą przyczyniać się do rozwoju raka, popychając zdrowe komórki do przekształcenia się w nowotworowe.

Oba badania mają podobne ograniczenia. Naukowcy pobrali próbki tkanek i krwi z istniejących baz danych i możliwe jest, że niektóre mogły zostać zanieczyszczone grzybami podczas procesu ich zbierania.

Potrzebne są dalsze badania nad zagadnieniem. Naukowcy są przekonani, że bakterie, grzyby czy wirusy występujące w guzach muszą mieć jakiś wpływ na rozwój nowotworów. Opublikowane właśnie analizy dotyczące grzybów to dopiero początek szerszych badań na ten temat.

Źródło: Live Science, fot. AJC1 from UK, CC BY-SA 2.0, via Wikimedia Commons. Na zdjęciu Malassezia globosa.