Dodano: 14 marca 2022r.

Odkryto największą bakterię na świecie. Jest tak duża, że można ją zobaczyć gołym okiem

W karaibskich lasach namorzynowych naukowcy odkryli największą bakterię na świecie. Jest około pięć tys. razy większa od innych bakterii i można ją dostrzec bez pomocy mikroskopu. Niektóre osobniki mogą być większe od małych owadów.

Gigantyczna bakteria została nazwana przez naukowców Thiomargarita magnifica. Do jej obserwacji nie potrzeba mikroskopu. Jej nitkowaty kształt jest widoczny gołym okiem. Inne, duże drobnoustroje mogą osiągać rozmiary rzędu 750 µm. Ale przy nowo odkrytej bakterii są malutkie. Największe osobniki Thiomargarita magnifica mogą dorastać do dwóch centymetrów - 20 000 µm, ale badacze sądzą, że w sprzyjających warunkach mogą być jeszcze większe.

Ogromna bakteria może być brakującym ogniwem w ewolucji złożonych komórek, wskazują naukowcy. Z ich badaniami można zapoznać się w bazie preprintów bioRxiv.

Bakteria-gigant

Bakteria została odkryta 10 lat temu na Małych Antylach we wschodniej części Gwadelupy przez prof. Oliviera Grosa z Uniwersytetu Antyli Francuskich w Pointe-à-Pitre. Uczony natknął się na dziwne, nitkowate organizmy na powierzchni rozkładających się liści w lesie namorzynowym. Dopiero 5 lat później on i jego koledzy zdali sobie sprawę, że te organizmy to w rzeczywistości bakterie. Ich badaniem zajął się pracujący wcześniej z Grosem Jean-Marie Volland.

- Jeśli chodzi o bakterie, nigdy nie mówię nigdy, ale ta z pewnością przesuwa to, co uważaliśmy za górną granicę rozmiaru dziesięciokrotnie – mówi Verena Carvalho, mikrobiolog z University of Massachusetts, Amherst.

Komórki większości gatunków bakterii mają około 2 µm długości, a niektóre z największych okazów osiągają 750 µm. Średnia długość nowo odkrytej bakterii to 9000 µm, jednak największe osobniki znalezione przez Vollanda miały dwa centymetry - 20 000 µm.

Ta przerośnięta bakteria jest większa od muszki owocówki czy nicieni, popularnych w laboratoriach na całym świecie organizmów, które, w celach badawczych, infekuje się czasami znacznie mniejszymi bakteriami. Jednak Carvalho uważa, że ​​jeśli bakterie Thiomargarita magnifica nie zostaną zdeptane, zjedzone, zdmuchnięte przez wiatr lub zmyte przez fale, mogą urosnąć jeszcze większe.

Brakujące ogniwo?

Używając mikroskopii fluorescencyjnej, rentgenowskiej i elektronowej w połączeniu z sekwencjonowaniem genomu, uczeni opisali nową bakterię. Odkryli, że bakterie te rosną o rzędy wielkości ponad teoretyczne granice wielkości komórki bakteryjnej dzięki unikalnej biologii. Co więcej, ten olbrzym ma ogromny genom składający się z 11 milionów par zasad zawierających około 11 tys. wyraźnie rozróżnialnych genów. Zazwyczaj genomy bakterii mają średnio około 4 milionów par zasad i około 3900 genów. Genom nie unosi się swobodnie wewnątrz komórki, jak u innych bakterii, ale jest otoczony błoną, co jest charakterystyczną cechą dla znacznie bardziej złożonych komórek, takich jak te w ludzkim ciele.

Bakteria Thiomargarita magnifica przenosi całe swoje DNA w błoniastym woreczku, w przeciwieństwie do większości bakterii, których materiał genetyczny unosi się niezwiązany w ich komórkach. Ta cecha nie tylko odróżnia nowo odkrytą bakterię od innych drobnoustrojów, ale także odróżnia ją od innych organizmów prokariotycznych.

Ze względu na różnice w budowie komórek, naukowcy wyróżniają dwie grupy organizmów: organizmy prokariotyczne i eukariotyczne. Do tej pierwszej grupy zaliczane są bakterie i mikroby jednokomórkowe zwane archeonami. Druga grupa obejmuje wszystko, od drożdży po większość form życia wielokomórkowego, w tym ludzi.

Prokarionty mają swobodnie unoszące się DNA, podczas gdy eukarionty umieszczają swoje DNA w jądrze. Różnic jest znacznie więcej, ale obecność jądra komórkowego jest najważniejszą cechą komórek eukariotycznych. To też sprawia, że nowo odkryty drobnoustrój, który nosi swoje DNA w błoniastym woreczku zaciera granicę między prokariontami a eukariontami i może być brakującym ogniwem w ewolucji złożonych komórek. Thiomargarita magnifica ma też drugi błoniasty woreczek. Jest on wypełniony przypuszczalnie wodą i zajmuje około 70 proc. całkowitej objętości komórki.

Źródło: Science, bioRxiv, fot. J.-M. Volland et al. Na zdjęciu nitkowate kształty Thiomargarita magnifica w pobliżu dziesięciocentówki.