Dodano: 03 marca 2017r.

Odkryto najstarsze ślady życia na Ziemi

Międzynarodowy zespół badaczy znalazł skamieliny mikroorganizmów liczące sobie niemal cztery miliardy lat. To jedne z najstarszych form życia, jakie dotąd znaleziono.

Najstarsze ślady życia na Ziemi

Szczątki pradawnych mikroorganizmów znaleziono w Kanadzie w okolicach Zatoki Hudsona. Skamieliny mają co najmniej 3,77 miliarda lat. Za odkryciem stoi zespół naukowców z University College London.

Pradawne ślady życia

Pozostałości dawnego życia znaleziono podczas badania próbek skał. Odkryto na nich cieniutkie włókna i rurki stworzone przez mikroorganizmy czerpiące energię z reakcji utleniania żelaza.

Zatoka Hudsona, a właściwie jej wschodnie wybrzeże, to raj dla paleontologów. Znajdują się tam odkryte pokłady minerałów maficznych i uttramaficznych. Badacze uważają, że to jedne z najstarszych skał osadowych na naszej planecie. Geolodzy szacują wiek skał w przedziale od 3,7- 4,2 miliarda lat.

Skały w Zatoce Hudsona w dalekiej przeszłości znajdowały się na dnie morza i tworzyły część sieci bogatych w żelazo kominów hydrotermalnych. Zapewniały one schronienie dla pierwszych form życia.

Życie powstało w pobliżu kominów hydrotermalnych?

- Nasze odkrycie wskazuje, że życie powstało na dnie mórz w pobliżu gorących kominów. To kolejny dowód potwierdzający tą tezę. Zbiega się to z odkryciem kopców osadowych liczących sobie 3,7 miliarda lat, które zostały ukształtowane przez pierwsze mikroorganizmy – powiedział Matthew Dodd z University College London.

Struktury znalezione w skamienielinach mają taką samą charakterystykę, co te tworzone w dzisiejszych czasach przez bakterie utleniające żelazo, które można znaleźć na dnie mórz w pobliżu kominów hydrotermalnych.

Szacuje się, że Ziemia ma około 4,5 miliarda lat. Odkrycie naukowców z University College London sugeruje, że pierwsze formy życia pojawiły się na naszej planecie niemalże tuż po jej uformowaniu.

Wcześniej za najstarsze ślady życia na Ziemi uważano znalezione w Australii mikroskamieniałości liczące sobie 3,46 miliarda lat.

Wyniki prac naukowców z University College London zostały opublikowane na łamach „Nature”.

Źródło: Nature