Dodano: 03 lutego 2021r.

Nowy sposób na przezroczyste drewno, które mogłoby zastąpić szkło w naszych oknach

Amerykańscy naukowcy znaleźli nowy sposób na wytwarzanie przezroczystego drewna, które w przyszłości mogłoby zastąpić chociażby szkło w naszych oknach. Opracowany przez nich proces sprawia, że drewno jest mocniejsze i lżejsze od szkła.

Zespół naukowców z University of Maryland znalazł nowy sposób na uczynienie drewna przezroczystym. W swojej pracy opublikowanej w czasopiśmie „Science Advances”, grupa badaczy opisuje wynaleziony przez siebie proces oraz wskazuje, dlaczego jest on lepszy, niż stosowane wcześniej metody.

Przezroczyste drewno

Przezroczyste drewno to pomysł, nad którym naukowcy pracują już od jakiegoś czasu. Budowniczowie widzą w nim nowe możliwości dla domów, szczególnie jako materiał do produkcji okien, ponieważ drewno jest mocniejsze od szkła i nie roztrzaskałoby się tak łatwo na przykład po uderzeniu piłką, czy kamieniem. Jest też znacznie lepszym izolatorem niż szkło. Jednak jak dotąd, pomimo wielu wysiłków, przezroczyste drewno nie znalazło zastosowania komercyjnego. Wszystko z powodu sposobu jego produkcji.

Dotychczasowe metody nadawania drewnu przezroczystości polegają na stosowaniu środków chemicznych do usuwania ligniny – jednego z podstawowych składników drewna, który nadaje mu wytrzymałość, ale też pochłania światło. Proces ten trwa długo, powoduje powstawanie dużej ilości odpadów chemicznych i prowadzi do osłabienia drewna. Jednak teraz naukowcy znaleźli nowy sposób i potrafią uczynić drewno przezroczystym bez konieczności usuwania z niego ligniny.

Nowa technika

Na czym polega nowa metoda? Uczeni stwierdzili, że zamiast usuwać ligninę należy ją zmienić. W tym celu badacze usunęli cząsteczki, które są zaangażowane w produkcję koloru drewna. Najpierw zastosowali nadtlenek wodoru na powierzchni materiału, a następnie wystawili go na działanie promieni UV (lub naturalnego światła słonecznego). Drewno zostało potem namoczone w etanolu, aby jeszcze bardziej je oczyścić. Kolejny krok polegał na wypełnieniu porów bezbarwnym epoksydem, aby materiał stał się gładki.

Powstałe w ten sposób drewno okazało się 50 razy mocniejsze, niż przezroczysty materiał uzyskiwany w konwencjonalny sposób. Co więcej przepuszczało również 90 proc. światła. Naukowcy odkryli również, że jest ono mocniejsze i lżejsze od szkła, a także zapewnia lepszą izolację.

Zastosowania

Zdaniem badaczy otrzymany przez nich materiał może znaleźć zastosowanie zarówno do produkcji okien, jak i dachów. Podobne drewno mogłoby teoretycznie zostać wykorzystane do stworzenia całkowicie przezroczystego domu, ponieważ może być również użyte jako materiał nośny – przekonują wynalazcy nowej metody.

Naukowcy twierdzą, że drewno wytwarzane przy zastosowaniu opracowanej przez nich procedury jest czyste i może być łatwo wykorzystywane przez budowniczych i konstruktorów nawet przy dużych budynkach. Sugerują również, że może ono posłużyć także w innych miejscach. Ich zdaniem można przy jego pomocy tworzyć między innymi wrażliwe na dotyk wyświetlacze do użytku w trudnych warunkach.

Źródło: University of Maryland/ Phys.org, fot. Michal Klajban/ Wikimedia Commons/ CC BY-SA 4.0