Dodano: 19 stycznia 2018r.

Nowy gatunek małpy z fantazyjnym wąsem

Wąsata małpa z rodziny koczkodanowatych zamieszkująca tereny Etiopii i Sudanu została uznana za nowy gatunek. Małpy te – patas rudy - znane były już wcześniej, ale dopiero teraz naukowcy zdali sobie sprawę, że są to tak naprawdę dwa odrębne gatunki.

Patas rudy

Badacze na nowo przyglądnęli się fizycznym cechom patasów (Erythrocebus patas) i wyodrębnili nowy gatunek (Erythrocebus poliophaeus). Nazwali go Blue Nile patas - patas Błękitnego Nilu – od najdłuższego i najbardziej zasobnego w wodę dopływu Nilu – Nilu Błękitnego, który przepływa przez rejony, gdzie żyją wąsate małpy. Za nową klasyfikacją stoi zespół badaczy pod kierunkiem Spartaco Gippoliti z Międzynarodowej Unii Ochrony Przyrody, a wyniki swoich prac opublikowali na łamach „Primate Conservation”.

Pierwotnie, w 1862 roku, patas Błękitnego Nilu został opisany jako osobny gatunek, ale oznaczenie to zostało usunięte w 1927 r., gdy niemiecki zoolog Ernst Schwarz przestawił taksonomię grupy naczelnych i stwierdził, że istnieje tylko jeden gatunek patasów.

Patasy występują powszechnie w Afryce Subsaharyjskiej i są jednymi z najszybszych małp na lądzie. Potrafią osiągnąć prędkość około 55 kilometrów na godzinę. Nowo rozpoznany patas żyje w basenie Błękitnego Nilu w zachodniej Etiopii i sąsiednim Sudanie. Geograficznie oddzielonym jest od innych małp z gatunku patas przez Sudański region bagienny i wyżyny etiopskie.

Wąsate małpy odróżniają się od innych patasów tym, że ich twarze i nosy są czarne i brakuje im charakterystycznego pasma między uchem a okiem, które można znaleźć u innych małp tego gatunku.

- Charakterystyka Erythrocebus poliophaeus została niezmieniona od ponad 100 lat, a odkrycie odrębnego gatunku żyjącego we wschodnim Sudanie i zachodniej Etiopii pozwoli lepiej chronić ten mało znany region Afryki – wyjaśnił  Gippoliti.

- Szczególnie interesujące jest to, że ta charakterystyczna małpa została po raz pierwszy opisana 150 lat temu, ale w 1927 roku została niepoprawnie sklasyfikowana w jeden gatunek małpy patas – powiedział Anthony Rylands z Global Wildlife Conservation.

Źródło: BBCGlobal Wildlife Conservation, fot. Global Wildlife Conservation/ Jonas Livet