Dodano: 13 stycznia 2017r.

Nowy gatunek gibona nazwany na cześć bohatera z „Gwiezdnych Wojen”

W tropikalnych lasach południowo-zachodnich Chin żyje nowy gatunek gibona. Naukowcy przyglądali mu się już od jakiegoś czasu, ale dopiero teraz ustalili, że różni się on od innych gibonów na tyle, że stanowi odrębny gatunek.

Gibon Skywalker hulok

Nowy gatunek został nazwany na cześć bohatera z „Gwizdnych Wojen” - Skywalker hulok. Odkrywcy nie kryją, że są fanami gwiezdnej sagi, ale do takiej a nie innej nazwy, skłoniło ich chińskie określenie zwierzęcia - "Hoolock tianxing", co można tłumaczyć jako „niebiański ruch” lub „spacerujący po niebie”.

Wszystkie gatunki gibonów są na skraju wymarcia. Wszystkie też są wpisane do prowadzonej przez Międzynarodową Unię Ochrony Przyrody Czerwonej Księgi , która zawiera listę gatunków roślin i zwierząt zagrożonych wyginięciem.

Gibony Skywalkery można znaleźć w Bangladeszu, Birmie, Chinach i Indiach. Różnią się od pozostałej części rodziny przede wszystkim ubarwieniem twarzy oraz „pieśniami”, którymi oznaczają swoje terytorium.

Dokładna liczba populacji Skywalkerów nie jest znana. Badacze sądzę, że w Chinach mieszka ich około 200 sztuk. Do tego jeszcze trzeba doliczyć osobniki z okolicznych obszarów, ale nawet pod uwzględnieniu tej kwestii ich populacja nie jest duża. Spowodowane jest to utratą siedlisk, czyli lasów, które są karczowane na coraz większym obszarze pod pola uprawne.

- Porzez utratę habitatu, polowania i przeludnienie gatunki z tego rejonu wymierają - przyznał doktor Sam Turvey z Londyńskiego Towarzystwa Zoologicznego. - To prawdziwy zaszczyt zobaczyć coś tak osobliwego i rzadkiego jak gibon w lasach deszczowych Chin. Zwłaszcza, gdy ten gibon to nowy, nieznany dotąd nauce gatunek – dodał.

Źródło: BBC, The Associated Press