Dodano: 23 stycznia 2017r.

Niesamowite zdolności nawigacyjne mrówek

Międzynarodowy zespół naukowców przyglądnął się zdolnościom nawigacyjnym mrówek. Badacze dowiedli, że są one bardziej wyrafinowane niż do tej pory sądzono.

Mrówki

Mrówki to bardzo pracowite stworzenia i to wszyscy wiedzą. Teraz, dzięki pracy naukowców, poznaliśmy ich jeszcze jedną wyjątkową cechę. Mrówki mają niesamowite wręcz zdolności nawigacyjne w porównaniu do innych owadów.

Badacze z Uniwersytetu w Edynburgu oraz Francuskiego Krajowego Centrum Badań Naukowych przy współpracy z kolegami z  University of Lincoln i Australian National University przyglądnęli się pustynnym mrówkom z gatunku Cataglyphis velox. Zbudowali nawet dla nich specjalny tor, gdzie rozrzucano mrówkom kawałki ciastek, by badać ich zdolności do ustalania kierunku.

Mrówki w poszukiwaniu pokarmu zapędzają się bardzo daleko od mrowiska. Ale to nie przeszkadza im w odnajdywaniu drogi powrotnej. I nie ma znaczenia, czy niosą małą zdobycz – w tym przypadku idą przodem w kierunku mrowiska, czy znaleziony kawałek pokarmu jest większy od nich samych i muszą go ciągnąć – wtedy idą tyłem do kierunku mrowiska. Wynika z tego, że mrówki nie gubią się niezależnie od tego, jak zorientowane jest ich ciało w przestrzeni. - Nasze główne odkrycie jest takie, że mrówki mogą oddzielić kierunek ruchu od orientacji ciała.  - powiedział doktor Antoine Wystrach z Uniwersytetu w Edynburgu.

Gdy mrówki ciągnęły zdobycz i podążały tyłem do celu podróży, co jakiś czas odwracały się przodem i rozglądały się. To oznacza, że owady wykorzystują zapamiętany wcześniej widok otoczenia. – To pokazuje, że mrówki wykorzystują trzy rodzaje wspomnień. Pamięć otoczenia, pamięć kierunku oraz pamięć miejsca, gdzie pozostawiono zdobycz. To robi wrażenie – dodał Wystrach.

Badacze ustalili, że mrówki do orientacji posługują się pozycją Słońca na niebie. W przypadku, gdy uczeni oszukiwali mrówki fałszując położenie Słońca odbijając promienie słoneczne w lustrze, mrówki gubiły kierunek.

Wyniki doświadczeń zaskoczyły naukowców. Nikt nie podejrzewał, że tak wyrafinowany system orientacji mieści się w główce owada mniejszej od łebka szpilki. Dalsze badania nad zdolnościami nawigacyjnymi mrówek i budową ich mózgów mogą zaowocować lepszą nawigacją w samochodach autonomicznych czy chociażby w konstrukcjach robotów zdolnych do samodzielnego poruszania się.

Wyniki badań zostały opublikowane na łamach czasopisma „Current Biology”.

Źródło: Current Biology