Dodano: 10 stycznia 2023r.

Naukowcy przewidują, że ekstremalne upały i susze dotkną 90 proc. światowej populacji

Badacze z Oxford's School of Geography przeprowadzili badania nad złożonymi skutkami ekstremalnych upałów związanych z ocieplaniem się klimatu. Wnioski są niepokojące: ryzyko wystąpienia susz i związanego z nimi pogłębienia się nierówności społecznych może dotyczyć nawet 90 proc. światowej populacji. Naukowcy obawiają się również, że świat przyrody nie będzie już w stanie wchłonąć odpowiedniej ilości CO2 z atmosfery, co tylko pogłębi zmiany klimatyczne.

Sucha, popękana ziemi

W 2022 r. od Londynu po Szanghaj badacze zaobserwowali rekordowe temperatury. Między innymi na tej podstawie przewidują dalszy ich wzrost na całym świecie. W nowym artykule naukowcy sugerują, że ocieplenie zintensyfikuje zagrożenia dla światowej populacji nawet dziesięciokrotnie.

W swoim artykule, który ukazał się na łamach pisma „Nature Sustainability” (DOI: 10.1038/s41893-022-01024-1), dr Jiabo Yin z Uniwersytetu Wuhan i prof. Louise Slater z Oxfordu ocenili zagrożenia związane z upałami i suszami. Jeśli te zjawiska są badane łącznie, to okazuje się, że stanowią one znacznie większe ryzyko dla społeczeństwa i ekosystemów niż w przypadku, gdy każde z nich rozpatruje się niezależnie.

Fatalne skutki

Oceniane przez naukowców zagrożenia mogą mieć poważne skutki dla ekosystemów, gospodarek i całych społeczeństw. Mogą one pogłębić nierówności społeczne, ponieważ mocniej uderzą w uboższą ludność i obszary wiejskie.

„Przewidujemy, że częstotliwość występowania ekstremalnych, złożonych zagrożeń wzrośnie dziesięciokrotnie na całym świecie z powodu połączonych skutków ocieplenia i zmniejszenia magazynowania wody w glebie, zakładając scenariusz największej emisji. Przewidujemy, że ponad 90 proc. światowej populacji będzie narażone na rosnące ryzyko związane ze zmianami klimatu, nawet w scenariuszu najniższej emisji” – czytamy w artykule.

Obliczenia sztucznej inteligencji

Dr Yin tłumaczy, że nowe badania zostały oparte o wielkoskalowy model i dane uzyskane w wyniku obliczeń sztucznej inteligencji. - Określamy ilościowo produktywność ekosystemu poddanego działaniom czynników stresogennych związanych z ciepłem i wodą w skali globalnej – wyjaśnia naukowiec.

Wyniki badań pokazują możliwy niszczycielski wpływ upałów i susz na świat przyrody i gospodarki międzynarodowe. Ograniczona dostępność wody uderzy też w zdolność „pochłaniaczy” dwutlenku węgla, czyli naturalnych regionów o dużej różnorodności biologicznej, do pochłaniania CO2 i emitowania tlenu.

Źródło: University of Oxford