Dodano: 04 grudnia 2020r.

Najstarsza ryba tropikalnych raf koralowych miała 81 lat

U wybrzeży Australii Zachodniej złowiono liczącą sobie 81 lat rybę z gatunku Macolor macularis. To najstarsza znana ryba tropikalnych raf koralowych. Schwytany okaz jest o 20 lat starszy od poprzedniego rekordzisty.

Najstarsza ryba tropikalnych raf koralowych miała 81 lat

81-letni okaz Macolor macularis, złapany przez Australijski Instytut Nauk o Morzu (Australian Institute of Marine Science - AIMS), został uznany za najstarszą znaną nauce rybę żyjącą w tropikalnych rafach koralowych. Długowieczny okaz został złowiony w Rowley Shoals - około 300 kilometrów na zachód od Broome.

Rekordowy okaz

Rafy koralowe stanowią ważne siedliska dla różnych gatunków ryb. Niestety, wiele raf jest zagrożonych bieleniem koralowców z powodu zmian klimatycznych i rosnącego zakwaszenia oceanów. By jak najlepiej chronić mieszkańców zagrożonych raf i ocenić ich stan, naukowcy chcieli dowiedzieć się więcej o ich zwyczajach, w tym o tempie wzrostu i maksymalnym wieku.

W niedawno opublikowanych w czasopiśmie „Coral Reefs” badaniach naukowcy przyglądnęli się trzem gatunkom ryb z Australii Zachodniej - Lutjanus bohar, Macolor macularis i Macolor niger. Jedna ze złowionych ryb z rodziny lucjanowatych okazała się być prawdziwą rekordzistką. Okaz Macolor macularis miał 81 lat i był o 20 lat starszy od poprzedniego rekordzisty. Naukowcy przyznali, że ryba ta zmusza do zrewidowania tego, co wiemy o długowieczności tropikalnych ryb.

Naukowcy schwytali ryby z czterech lokalizacji - od Archipelagu Czagos w środkowej części Oceanu Indyjskiego, po zachodnie wybrzeże Australii. Przeanalizowali roczne pasma wzrostu otolitów strzałkowych mieszczących się w narządach równoważno-słuchowych, aby oszacować wiek ryb. Otolity ryb zawierają roczne prążki wzrostu, które można policzyć w podobny sposób, jak słoje drzew. Po analizach stwierdzili, że dwa z trzech gatunków, które wzięto na cel, to najdłużej żyjące ryby tropikalne związane z rafą koralową, jakie odnotowano do tej pory.

80-letni mieszkańcy rafy koralowej

W badaniu zidentyfikowano 11 osobników, które miały więcej niż 60 lat. Wśród nich znalazł się 79-letni okaz lucjana dwuplamego (Lutjanus bohar), który został złowiony również w Rowley Shoals.

Niesamowity wiek tych ryb sprawia, że uczeni muszą zrewidować maksymalny wiek ryb tropikalnych. Dotąd uważano, że tropikalne ryby raf koralowych mogą dożywać maksymalnie około 60 lat. To maksimum ustalono na podstawie wcześniej wyławianych okazów. Tymczasem wśród niedawno schwytanych ryb są dwa okazy o 20 lat starsze. Oprócz tego, że jest to niezwykłe odkrycie, zebrane podczas badań dane są też ważne dla ochrony tych ryb.

- Do tej pory najstarsze ryby, które znaleźliśmy w płytkich wodach tropikalnych, miały około 60 lat - powiedział dr Brett Taylor z AIMS, który kierował badaniami. - W nowych badaniach zidentyfikowaliśmy dwa różne gatunki, które stają się osiemdziesięciolatkami – dodał.

Dr Taylor przyznał, że badania pomogą nam zrozumieć, w jaki sposób zmiany klimatu wpływają na długość życia ryb. - Obserwujemy ryby na różnych szerokościach geograficznych, żyjące w różnych temperaturach wody, aby lepiej zrozumieć, jak mogą zareagować, gdy temperatury wszędzie stanął się wysokie – powiedział.

Istnieje większe prawdopodobieństwo, że ryby w zaawansowanym wieku będą wykazywać wolniejszy wskaźnik reprodukcji i jako takie są bardziej narażone na połowy, które mogą usunąć z populacji zdolne do życia dorosłe osobniki. - Lucjanowate stanowią dużą część rybołówstwa komercyjnego w Australii i są również głównym celem dla wędkarzy rekreacyjnych – powiedział dr Stephen Newman, współautor badań. Naukowcy chcą upewnić się, czy lucjanowate będą w stanie poradzić sobie z rosnącymi temperaturami mórz i oceanów.

Źródło i fot.: Australian Institute of Marine Science