Dodano: 30 listopada 2017r.

W najgłębszym miejscu na Ziemi badacze odkryli nowy gatunek

Na dnie Rowu Marjańskiego naukowcy odkryli zupełnie nowy gatunek ryby z rodziny dennikowatych - pseudoliparis spirei. Okaz żyje na głębokościach przekraczających 8000 metrów, czym z miejsca znalazł miejsce w księgach rekordów.

Obraz z tomografii komputerowej pokazujący szkielet pseudoliparis spirei

Ryba została pierwszy raz zauważona w 2014 roku, ale dopiero teraz naukowcy dokładnie ją opisali identyfikując ją, jako nowy gatunek. Jest różowawa, trochę galaretowata i niemal przeźroczysta. Podczas bliskiej obserwacji można zauważyć szczegóły anatomiczne wewnątrz ciała ryby.

Nowy gatunek został nazwany pseudoliparis spirei na cześć Herbert Swire - oficera brytyjskiej ekspedycji HMS Challenger z 1870 roku, która odkryła tysiące nowych gatunków. Ale naukowcy nazywają ją także ślimakiem mariańskim (od Rowy Mariańskiego, gdzie gatunek został zauważony). To najgłębiej żyjąca ryba na świecie. Ma się dobrze na głębokościach przekraczających nawet 8 tysięcy metrów.

- Nazwaliśmy ten gatunek po Herbert Sire w uznaniu załóg wszystkich statków badawczych. Trzeba wysiłku wielu osób, by takie ekspedycje były realizowane. Chcieliśmy im wszystkim za to serdecznie podziękować – powiedział Mackenzie Gerringer z University of Washington.

Obecność ryby na takich głębokościach zaskoczyła biologów. Badacze nie spodziewali się, że tak złożony kręgowiec będzie w stanie przetrwać miażdżące ciśnienie, którego nacisk porównali do ciężaru 1600 słoni.

Fot. University of Washington

Naukowcy uważają, że gatunek pseudoliparis spirei jest endemiczny dla obszaru Rowu Mariańskiego. Do tego wydaje się, że występuje w mrocznych głębinach w sporej liczbie. – Kiedy osiąga się tak dużą głębokość, stworzenia tam żyjące przybierają odmienną formę od tej, która byśmy sobie wyobrażali. Ryby nie mają łusek, ani żadnych wielkich zębów i nie są bioluminescencyjne. Przynajmniej te, z którymi się spotkaliśmy – wyjaśnił Gerringer.

Nurkowie nie są w stanie zejść na taką głębokość, jednak japońscy badacze nagrali to stworzenie początkiem tego roku, za pomocą zdalnie sterowanego pojazdu podwodnego. Materiał filmowy na poniższym nagraniu został uchwycony na głębokości 8134 metrów w okolicach Rowu Mariańskiego.

- Jeśli chodzi o zrozumienie życia na tak dużych głębokościach, wciąż jesteśmy na etapie odkrywania, co tam na dole się dzieje – podkreślił Gerringer.

Źródło: National Geographic, fot. University of Washington, Na zdjęciu głównym obraz z tomografii komputerowej pokazujący szkielet pseudoliparis spirei.