Dodano: 27 lipca 2022r.

Na Ziemię spadną szczątki chińskiej rakiety, która wyniosła nowy moduł stacji Tiangong

Kilka dni temu moduł Wentian pomyślnie zadokował do sekcji Tianhe chińskiej załogowej stacji kosmicznej Tiangong – przekazała Chińska Agencja Kosmiczna. Jednak oczy świata zwrócone są na rakietę, która wyniosła w przestrzeń kosmiczną nowy moduł. Jej pozostałości spadną na Ziemię w ciągu kilku nadchodzących dni. Eksperci monitorują pierwszy stopień rakiety Długi Marsz 5B, by ustalić, gdzie może uderzyć.

Trzech astronautów z Chin, którzy przebywają w przestrzeni kosmicznej od 5 czerwca, poinformowało, że dokowanie nowego modułu przebiegło normalnie. - Prace uzupełniające będą realizowane zgodnie z normalnym planem - przekazał dowódca Chen Dong. Chińska kontrola lotów dodała, że proces dokowania przebiegł bez problemów i trwał 13 godzin.

Szczątki rakiety spadną na Ziemię

Start modułu Wentian odbył się w niedzielę. W kosmos wyniosła go ogromna rakieta Długi Marsz 5B. Podobnie jak w przypadku poprzednich startów, pierwszy stopień 57-metrowej rakiety wejdzie w atmosferę ziemską w sposób niekontrolowany. Międzynarodowi obserwatorzy kosmicznych śmieci monitorują jego trajektorię, aby przewidzieć, gdzie mogą spaść szczątki.

To nie pierwszy taki ruch ze strony Państwa Środka. Chiny nie zamontowały w boosterze silników, które umożliwiłyby kontrolowaną deorbitację. Podobne zdarzenia miały miejsce w 2020 oraz 2021 roku.

Ogólnie rzecz biorąc, ryzyko ofiar w wyniku spadających na Ziemię części rakietowych jest bardzo niskie, ale pierwszy człon rakiety Długi Marsz 5B jest szczególnie duży. Mierzy ponad 30 metrów i waży około 21 ton.

Pekin wydaje się nic nie robić w kwestii międzynarodowych wytycznych dotyczących ograniczania spadających na powierzchnię Ziemi kosmicznych kosmicznych. Praktyka pozwalająca ogromnym częściom rakiet na niekontrolowane opadanie na planetę stwarza niepotrzebne ryzyko.

Stacja Tiangong

Dostarczony na orbitę moduł Wentian posłuży jako moduł naukowy oraz jako rozszerzenie przestrzeni życiowej na dotychczas jednomodułowej stacji kosmicznej. Znajdują się w nim przyrządy służące eksperymentom oraz pomieszczenia sypialne dla astronautów. Dzięki temu Tiangong może tymczasowo gościć aż sześć osób. Znajduje się tam również małe ramię robotyczne i śluza do wykorzystania podczas spacerów kosmicznych.

Tianhe i Wentian razem krążą na wysokości 381 km nad Ziemią. To nieco niżej niż orbita Międzynarodowej Stacji Kosmicznej. Chiny planują wystrzelenie w październiku kolejnego modułu o nazwie Mengtian, aby wynieść na orbitę więcej przyrządów.

Główny moduł załogowej stacji kosmicznej Chin trafił na orbitę pod koniec kwietnia 2021 roku. Moduł Tianhe zawiera pomieszczenia mieszkalne dla maksymalnie trzech astronautów, wraz z centrum kontroli stacji, systemami zasilania, napędu i podtrzymywania życia.

Moduł Tianhe (co można przetłumaczyć jako „niebiańska harmonia”) ma 17 metrów długości i nieco ponad 4 metry średnicy. Jego masa to około 22 tony. Posiada kilka portów dokowania, które poza oczywistym przeznaczeniem łączenia się ze stacją statków, posłużą także do rozbudowy stacji. Energię stacji dostarczają panele słoneczne, które mogą wygenerować 27 kW mocy.

Po ukończeniu chińska stacja kosmiczna przyjmie kształt litery T i ma pozostać na niskiej orbicie okołoziemskiej na wysokości od 400 do 450 kilometrów nad Ziemią. Docelowo będzie ważyć około 66 ton. To znacznie mniej niż Międzynarodowa Stacja Kosmiczna, która ma masę około 450 ton.

Źródło: Space.com, CNN, fot. CCTV