Dodano: 25 maja 2022r.

Misja Lucy obserwowała całkowite zaćmienie Księżyca

Misja Lucy, kierowana przez dr Hala Levisona z Southwest Research Institute, z powodzeniem zaobserwowała całkowite zaćmienie Księżyca, które miało miejsce w ubiegłym tygodniu. „Punkt widokowy” był wyjątkowy, znajdował się bowiem ok. 100 milionów kilometrów od Ziemi.

Misja Lucy obserwowała całkowite zaćmienie Księżyca

Przez kilka godzin w nocy z 15 na 16 maja Ziemia rzucała swój cień na Księżyc. To całkowite zaćmienie było widoczne na znacznym obszarze naszej planety - można je było obserwować także z terenów naszego kraju (w Polsce widoczne jako częściowe zaćmienie), ale można je było również obserwować z głębokiego kosmosu. Pomimo tak dużej odległości, należąca do NASA sonda Lucy była w stanie wykorzystać swój instrument obrazowania o wysokiej rozdzielczości, aby obserwować, jak Księżyc wchodzi w cień Ziemi i znika z pola widzenia.

- Całkowite zaćmienia Księżyca nie są wcale takie rzadkie, zdarzają się mniej więcej co roku. Ale nie tak często mamy okazję obserwować je pod zupełnie nowym kątem - mówi Levison. - Kiedy zespół zdał sobie sprawę, że sonda Lucy ma szansę obserwować zaćmienie Księżyca w ramach procesu kalibracji instrumentów, wszyscy byli niezwykle podekscytowani – tłumaczy naukowiec.

Misja Lucy

Sonda kosmiczna Lucy wystartowała 16 października 2021 roku. Obecnie zmierza w kierunku Ziemi, aby 16 października 2022 r. przeprowadzić manewr asysty grawitacyjnej, co pomoże jej zwiększyć prędkość i wyruszyć w podróż do planetoid trojańskich. Lucy jako pierwsza sonda w historii zbada Trojańczyków. To dwie grupy małych obiektów, krążących wokół Słońca poza głównym pasem planetoid, po orbicie zbliżonej do orbity Jowisza. Ciała te zostały „uwięzione” przez grawitację Jowisza i Słońca jeszcze w czasie formowania się i ewolucji planet, naukowcy uważają je więc za „skamieliny” z pierwszego okresu kształtowania się Układu Słonecznego.

Stąd też nazwa sondy Lucy, nawiązująca do skamieniałego praprzodka człowieka, odkrytego niedługo po wyruszeniu sondy Pioneer 11 w przestrzeń kosmiczną. Inspiracją była też piosenka Beatlesów „Lucy in the Sky with Diamonds”.

Nagranie zaćmienia

Instrument L'LORRI przewożony przez Lucy, to czarno-biała kamera o wysokiej rozdzielczości opracowana przez Laboratorium Fizyki Stosowanej Uniwersytetu Johnsa Hopkinsa. Wykonała ona 86 zdjęć od godziny 20:40 do 23:30 CDT, aby stworzyć film poklatkowy pierwszej połowy całkowitego zaćmienia Księżyca (nagranie poniżej).

- Wykonanie tych zdjęć to efekt naprawdę niezwykłego wysiłku zespołowego. Ludzie zajmujący się instrumentami, naprowadzaniem, nawigacją i operacjami naukowymi musieli współpracować, aby zebrać te dane, umieszczając Ziemię i Księżyc w tym samym kadrze – mówi p.o. zastępcy głównego naukowca misji dr John Spencer. - A wszystko to musiało być wykonane podczas pracy statku kosmicznego w bardzo trudnym środowisku – dodaje.

Sonda kosmiczna została zaprojektowana do pracy przy planetoidach trojańskich, ponad pięć razy dalej od Słońca niż znajduje się obecnie. Ze względu na to znacznie cieplejsze środowisko termiczne, Lucy oglądała tylko pierwszą połowę zaćmienia, aby uniknąć ryzyka przegrzania.

Źródło: NASA, fot. Southwest Research Institute