Dodano: 11 lipca 2022r.

Miedziana nanosiatka przywiera do skóry natychmiast zabijając drobnoustroje

Japońscy i południowokoreańscy naukowcy opracowali innowacyjny materiał przeciwbakteryjny. Wykonana z miedzi nanosiatka przylega do ludzkiej skóry, zabijając drobnoustroje niemal natychmiast. Autorzy wynalazku przewidują, że jednym z głównych zastosowań będzie powlekanie nanosiatką powierzchni smartfonów i tabletów, na których gromadzą się bakterie i wirusy.

Miedziana nanosiatka przywiera do skóry natychmiast zabijając drobnoustroje

Zespół naukowców z Uniwersytetu Tokijskiego, Korea Research Institute of Bioscience and Biotechnology oraz Center for Emergent Matter Science & Thin-Film Device Laboratory opracował nadający się do noszenia materiał wykonany z miedzi, który przywiera do ludzkiej skóry, zabijając mikroby niemal natychmiast.

Właściwości miedzi

O właściwościach przeciwdrobnoustrojowych miedzi ludzie wiedzą od tysięcy lat. Na przykład starożytni Egipcjanie stosowali ją do leczenia ran, aby zapobiegać infekcjom. W czasach współczesnych miedź jest stosowana na blatach kuchennych w celu zabijania bakterii w domach i szpitalach. W swoim nowym projekcie badacze zmienili jednak podejście do wykorzystania miedzi w walce z infekcjami i uczynili ją niemal niewidoczną.

Miedź jest ciężka i może być nieporęczna, gdyby po prostu zastosować ją jako materiał przeciwdrobnoustrojowy. Aby to zmienić, badacze stworzyli maleńkie miedziane nitki połączyli je tworząc siatkę. Następnie zastosowali nacisk, aby spłaszczyć materiał. Siatka o grubości trzech mikronów jest tak cienka, że nie można jej zobaczyć gołym okiem ani poczuć przy dotknięciu. Jest za to elastyczna i rozciągliwa, co oznacza, że może być wykorzystywana na wiele sposobów.

Potencjalne zastosowania

Naukowcy przewidują, że jednym z głównych zastosowań nanosiatki będzie pokrywanie powierzchni smartfonów i tabletów. Testy wykazały, że nie wpływa ona na działanie takich urządzeń, które są miejscem przenoszenia bakterii i wirusów. Podobnie rzecz ma się np. z klamkami, czy włącznikami światła.

Być może powstanie też powlekana nanosiatką rękawica, tak cienka, że użytkownik nie zdawałby sobie sprawy z jej obecności. Takie urządzenie mogłoby zapewnić najlepszą ochronę, ponieważ wiele mikrobów przenosi się przez ręce.

Naukowcy sugerują, że ich nanosiatka jest lepsza od stosowanych już folii miedzianych, ponieważ jest bardziej skuteczna - siatka ma większą powierzchnię, co daje jej większe możliwości zabijania mikrobów.

Wyniki badań opublikowano w czasopiśmie „Proceedings of the National Academy of Sciences” (DOI: 10.1073/pnas.2200830119).

Źródło: The Science Times, fot. Pixabay/CC0 Public Domain