Dodano: 29 marca 2021r.

Las na Marsie wyrośnie dzięki naukowcom z Olsztyna?

W Kapsule Nowego Życia stworzyli warunki niezbędne do powstania małego ekosystemu i pracują nad specjalnym nawozem, który umożliwi uprawę i rozwój roślinności na Marsie oraz w innych miejscach, w których dzisiaj jest to niemożliwe. Pionierskie badania prowadzi dwoje doktorantów z Wydziału Geoinżynierii Uniwersytetu Warmińsko – Mazurskiego. Wyniki tych badań mogą stanowić przełom nie tylko dla NASA czy Elona Muska planującego osiedlić ludzi na Czerwonej Planecie. Pomogą także walczyć z głodem na wyjałowionych terenach pustynnych.

Las na Marsie wyrośnie dzięki naukowcom z Olsztyna?

Unikatowe w skali świata badania prowadzą Izabela Świca ze Szkoły Doktorskiej UWM i Hubert Kowalski - doktorant z Katedry Inżynierii Środowiska na Wydziale Geoinżynierii. Młodzi naukowcy zajmują się wytworzeniem specjalnego nawozu z biomasy glonowo-grzybowej. Substancja ma doskonałe właściwości rekultywujące glebę, także tę o specyficznych właściwościach, jak regolit marsjański. Jak wyjaśniają naukowcy, powstały nawóz umożliwi użyźnianie gleby i rozwój zieleni na Czerwonej Planecie.

Kapsuła Nowego Życia

– Badamy współpracę i wzajemne zależności rozwoju między glonami a grzybami w warunkach niemal samowystarczalnych. Grzyby, rozkładając namnażającą się biomasę mikroglonów wydzielają niezbędny do rozwoju glonów dwutlenek węgla. Glony zaś, w procesie fotosyntezy, wytwarzają tlen dla grzybów. W ten sposób powstaje nawóz, który użyźnia glebę – wyjaśnia Hubert Kowalski.

Badania są prowadzone w specjalnie stworzonym w tym celu miejscu, czyli Kapsule Nowego Życia. To jedyne na świecie specjalistyczne urządzenie, które powstało w ramach Studenckiego Grantu Rektora – programu wspierania projektów naukowych na Uniwersytecie Warmińsko-Mazurskim. Naukowcy z Olsztyna chcą je opatentować. Kapsuła umożliwia wytworzenie specyficznych warunków, w których obserwowany jest rozwój biomasy glonowo-grzybowej. Badanie prowadzone są również na specjalnym materiale.

- Pracujemy na symulancie marsjańskiej gleby, który pochodzi z Hawajów. Na podstawie zgromadzonych danych pozyskanych z dotychczasowej eksploracji Czerwonej Planety, amerykanie stworzyli kopię skały pokrywającej Marsa o identycznych właściwościach. Badając wytworzony nawóz, w Kapsule Nowego Życia eksperymentujemy na próbkach właśnie tego symulantu – mówi Izabela Świca.

Odtwarzanie żyzności gleb

Zanim jednak Elon Musk wybuduje zapowiadane kopuły i wyśle ludzi na Marsa, wyniki badań olsztyńskich doktorantów mogą pomóc na Ziemi w odtworzeniu żyzności gleb na terenach zdegradowanych lub na obszarach pustynnych. – Nasze badania umożliwią uprawę i rozwój roślinności w miejscach, na których dzisiaj nie da się tego robić. W obliczu zwiększającej się liczby ludności na świecie i ciągle nierozwiązanego problemu głodu, organiczny nawóz użyźniający glebę niesie nadzieję na poprawę warunków życia dla milionów ludzi – podkreśla Izabela Świca.

Badania olsztyńskich doktorantów z Katedry Inżynierii Środowiska na Wydziale Geoinżynierii UWM zostały rozpoczęte kilka lat temu pod kierunkiem prof. dr. hab. inż. Mirosława Krzemieniewskiego, a obecnie są kontynuowane pod przewodnictwem prof. dr. hab. Marcina Dębowskiego. Prace badawcze mają się zakończyć w 2023 roku.

Źródło i fot.: Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie, Wydział Geoinżynierii