Dodano: 10 czerwca 2017r.

Kruki pamiętają twarze oszukujących je ludzi i chowają urazę

O tym, że kruki i inne ptaki z rodziny krukowatych są inteligentne wiadomo od dawna. Ptaki te umiejętnie poruszają się w ludzkim środowisku, a nowe badania sugerują, że potrafią nawet zapamiętać ludzkie twarze, szczególnie tych ludzi, którzy je oszukali. I chowają urazę.

Kruk

Nowe badania opublikowane w piśmie „Animal Behaviour” sugerują, że kruki potrafią ocenić, czy zostały potraktowane sprawiedliwie czy zostały oszukane. Zachowanie ptaków analizował międzynarodowy zespół naukowców z Uniwersytetu Lund w Szwecji oraz Uniwersytetu Wiedeńskiego w Austrii.

Ptaki, które brały udział w badaniu zostały wychowane w niewoli i były przyzwyczajone do towarzystwa ludzi. Naukowcy nauczyli kruki wymieniać się otrzymanym pokarmem. W doświadczeniu ptaki otrzymały kawałek chleba, który mogły wymienić z człowiekiem na kawałek sera, który jest ich przysmakiem. Ale w tej międzygatunkowej wymianie handlowej był haczyk.

Część ludzi oszukiwało kruki biorąc od nich kawałek chleba i nie dając nic w zamian. Okazało się, że kruki bardzo dobrze zrozumiały, że zostały oszukane i w kolejnej wymianie, unikały ludzkich oszustów. W powtórzonym doświadczeniu, dwa dni po pierwszym eksperymencie, oszukane ptaki chciały dokonywać wymiany jedynie z uczciwymi ludźmi lub tymi osobami, które nie brały udziału w pierwszym doświadczeniu. Oszuści byli omijani z daleka.

Co ciekawe, przy kolejnym eksperymencie powtórzonym dwa miesiące od pierwszego, oszukane kruki (poza jednym przypadkiem) zapamiętały wygląd naciągaczy i omijały ich szerokim łukiem. Z analizy zachowania ptaków wynika, że rozumieją one różnicę między sprawiedliwym traktowaniem, a oszustwem. Potrafią zapamiętać twarze oszukujących je ludzi i unikają kontaktów z nimi nawet po upływie dwóch miesięcy, co świadczy o dobrej pamięci.

W badaniu brały udział także kruki, które nie zostały dopuszczone do wymiany. Miały jedynie obserwować pierwsze wymiany swoich towarzyszy z ludźmi. Zostały dopuszczone do eksperymentu po czasie, ale nie wykazywały one żadnych preferencji. Z podobną częstotliwością chciały wymieniać się z oszustami, jak i uczciwymi ludźmi. Sugeruje to, że kruki mają tylko wspomnienie o bezpośredniej wzajemności, a nie pośredniej.

Krukowate - wrony, sójki, sroki - są jednymi z najbardziej inteligentnych przedstawicieli ptasiego świata. Mają stosunkowo duże mózgi. Wśród tych całkiem dobrze rozgarniętych ptaków kruki uchodzą za najmądrzejsze. Znane są z używania narzędzi oraz rozwiązywania złożonych problemów. A teraz okazuje się, że mają też pewne poczucie tego, co jest uczciwe, a co niesprawiedliwe.

Źródło: Science, National Geographic