Dodano: 20 września 2022r.

Konkurencja dla platyny: katalizatory inspirowane naturą

Zamienniki drogich metali szlachetnych do wykorzystania w produkcji czystej energii elektrycznej opisali naukowcy z trzech polskich instytucji naukowo-badawczych. Materiały do katalizy są inspirowane naturalnymi metaloproteinami.

Konkurencja dla platyny: katalizatory inspirowane naturą

Podglądając naturę

- W wielu procesach chemicznych stosuje się obecnie drogie katalizatory na bazie platynowców. A przecież natura potrafi katalizować podobne procesy chemiczne przy użyciu powszechnie występujących metali nieszlachetnych takich jak żelazo czy mangan - wyjaśniają dr inż. Wojciech Kiciński, dr inż. Sławomir Dyjak i Mateusz Gratzke z Wojskowej Akademii Technicznej oraz dr inż. Wojciech Tokarz z Instytutu Chemii Przemysłowej Sieci Badawczej Łukasiewicz i dr hab. Artur Błachowski z Akademii Górniczo-Hutniczej – współautorzy artykułu w czasopiśmie "Fuel" (DOI: 10.1016/j.fuel.2022.125323).

Naukowcy zbadali możliwości syntezy materiałów, które mogą zastąpić drogie metale szlachetne stosowane w katalizie procesów syntezy paliw i ich zużycia do produkcji energii elektrycznej.

Pierwszy autor artykułu, dr inż. Wojciech Kiciński podaje przykład materiału węglowego, domieszkowanego azotem i żelazem. Materiał wykazuje właściwości podobne do naturalnie występujących enzymów i protein pełniących ważne funkcje życiowe w procesie biologicznego spalania paliwa.

Konkurencja dla platyny i palladu

- Materiały takie stanowią konkurencję dla platyny i palladu, stosowanych w urządzeniach służących do generowania energii elektrycznej z energii chemicznej zawartej w paliwie np. wodorowym. Ostatecznie mogą znaleźć zastosowanie w komponentach samochodów elektrycznych zasilanych wodorem - przewiduje naukowiec.

Praca została wykonana w ramach grantu OPUS-19 pt.: „Porowate materiały węglowe z mononuklearnymi centrami koordynacyjnymi typu Fe-N4: uniwersalne (elektro)katalizatory reakcji elektroprotycznych” finansowanego przez Narodowe Centrum Nauki.

Źródło: www.naukawpolsce.pap.pl, Karolina Duszczyk, fot. epSos.de, CC BY 2.0, via Wikimedia Commons