Dodano: 30 marca 2021r.

Kamienne narzędzia wytworzone przez praprzodków ludzi dużo starsze niż sądzono

Naukowcy zajmujący się starożytnymi kulturami najwcześniejszych przodków ludzi dokonali zdumiewającego odkrycia. Badania wykazały, że kamienne narzędzia wytwarzane przez przedstawicieli kultur olduwajskiej i aszelskiej są o dziesiątki tysięcy lat starsze, niż dotąd sądzono.

Kamienne narzędzia wytworzone przez  praprzodków ludzi dużo starsze niż sądzono

Technologie wytwarzania kamiennych narzędzi w czasie trwania kultur olduwajskiej i aszelskiej są najstarszymi, dobrze udokumentowanymi takimi przypadkami znanymi archeologom. Przedstawiciele tych dwóch kultur żyli na terenie środkowej Afryki nawet dwa miliony lat temu. Nowe badania zostały przeprowadzone przez School of Anthropology and Conservation w Kent. Artykuł opublikowano w „Journal of Human Evolution”.

Narzędzia praprzodków

Nowa praca poszerza ramy czasowe w dyskusji nad temat ewolucji ludzkich możliwości technologicznych i związanych z nimi zmian. Odkrycia uzupełniają też wiedzę badaczy o pierwszych technologiach produkcji kamiennych narzędzi przez naszych prapraprzodków.

Zespół naukowców kierowany przez dr Alastaira Keya i dr Davida Robertsa wykorzystał w badaniach modelowanie matematyczne. Jak się okazało, kamienne narzędzia wytwarzane przez praludzi z kultury olduwajskiej powstały 2,617-2,644 mln lat temu. Są zatem starsze o nawet 63 tys. lat, niż dotąd sądzono. Z kolei narzędzia kultury aszelskiej wytwarzano co najmniej 55 tys. lat wcześniej niż uważano, czyli około 1,815-1,823 mln lat temu.

Wczesne technologie wytwarzania narzędzi kamiennych umożliwiły przodkom ludzi dostęp do nowych rodzajów pożywienia. Uprościły też tworzenie drewnianych narzędzi i przetwarzanie tusz zwierzęcych.

Artefakty wciąż czekają na odkrycie

- Nasze badania dostarczają informacji na temat tego, kiedy praprzodkowie ludzi po raz pierwszy wyprodukowali kamienne narzędzia – mówi dr Key, archeolog specjalizujący się w okresie paleolitu i główny autor nowych odkryć. - To ważne z wielu powodów. Dla mnie szczególnie ekscytujący jest fakt, że prawdopodobnie w ziemi znajduje się wiele kamiennych artefaktów, które wciąż czekają na odkrycie – przekonuje.

Z kolei dr Roberts tłumaczy, że matematyczna technika modelowania wykorzystana w badaniu pierwotnie została opracowana w celu konkretniejszego określenia czasu wymierania różnych gatunków. - Zastosowanie jej do artefaktów archeologicznych było ekscytującym przełomem. Mamy nadzieję, że technika ta będzie znacznie szerzej stosowana w archeologii – mówi badacz.

Naukowcy są zgodni, że w ziemi spoczywają nawet starsze kamienne narzędzia wykorzystywane przez praprzodków ludzi. Nowe badania dostarczają informacji na temat tego, jak stare mogą być artefakty, które wciąż czekają na odkrycie.

Źródło: University of Kent, fot. Didier Descouens/CC BY-SA 4.0