Dodano: 10 kwietnia 2017r.

Japończycy chcą dowiercić się do płaszcza Ziemi

Japońscy badacze zdradzili swoje plany dowiercenia się do płaszcza Ziemi. Nikomu wcześniej to się nie udało. Wstępne badania mają zostać przeprowadzone jeszcze w tym roku.

Statku wiertniczy Chikyū

Naukowcy z Japońskiej Agencji ds. Nauki i Technologii Morskiej (JAMSTEC) dzięki odwiertowi mają nadzieję dowiedzieć się więcej o procesach wywołujących trzęsienia Ziemi i wybuchy wulkanów. Chcą również poznać więcej szczegółów o budowie o raz formowaniu się naszej planety.

Prób dowiercenia się do płaszcza Ziemi było wiele. Ostatnia przeprowadzona w ubiegłym roku przez statek wiertniczy JOIDES Resolution - służący głównie do poszukiwań złóż ropy i gazu, zakończyła się spektakularną klapą. Dowiercono się na głębokość zaledwie 800 metrów.

Najgłębszy do tej pory odwiert w Ziemi znajduje się w Rosji na Półwyspie Kolskim. Odwiert ma głębokość 12 262 metrów i wiercono go przez 24 lata. Obecnie SG-3, bo tak fachowo nazywa się Supergłęboki Odwiert Kolski, stoi opuszczony a sprzęt, którym go pogłębiano został zezłomowany.

Odwiert, według planu Japończyków, ma zostać przeprowadzony za pomocą statku wiertniczego Chikyū. Pod uwagę brane są trzy miejsca, ale najbardziej prawdopodobne jest to, że stanie się to u wybrzeży Hawajów. Inne możliwe lokalizacje znajdują się u wybrzeży Kostaryki i Meksyku.

Wstępne badania oraz dokładne wytypowanie miejsca mają zostać przeprowadzone we wrześniu. Za pomocą fal dźwiękowych badacze chcą oszacować grubość skorupy i na tej podstawie wybrać odpowiednie miejsce do wierceń.

Plan zakłada zanurzenie wiertła na głębokość czterech kilometrów pod powierzchnię oceanu, a następnie rozpoczęcie odwiertu w skorupie ziemskiej. Po przewierceniu się na głębokość sześciu kilometrów, badacze chcą pobrać próbki płaszcza Ziemi. W projekcie biorą udział także badacze ze Stanów Zjednoczonych oraz Europy.

Płaszcz ziemski stanowi około 80 proc. całej masy naszej planety. Znajduje się pod skorupą ziemską, która ma grubość od kilku do kilkudziesięciu kilometrów. Wpływa na ruchy płyt tektonicznych, które powodują trzęsienia Ziemi oraz aktywność wulkaniczną.

Termin odwiertów ustalono na końcówkę lat 20.

Źródło: CNN, Japan News. Na fotografii statek Chikyū.