Dodano: 11 lutego 2021r.

Ile kosztuje ładowanie samochodu elektrycznego w domu?

W ramach kampanii społecznej elektromobilni.pl uruchomiono wirtualną porównywarkę, która w prosty sposób pozwala oszacować koszty ładowania samochodu elektrycznego w domu. Narzędzie uwzględnienia taryf poszczególnych operatorów po podwyżkach cen energii ze stycznia tego roku.

Ile kosztuje ładowanie samochodu elektrycznego w domu?

 

Korzystanie z porównywarki jest bardzo proste. Wystarczy wybrać interesującą nas taryfę danego Operatora Systemu Dystrybucyjnego (Enea, Energa, Innogy, PGE, Tauron), markę i model samochodu elektrycznego z bazy wszystkich EV (electric vehicles) dostępnych w sprzedaży na terenie Polski, deklarowany przebieg pojazdu oraz prognozowany udział ładowania EV w warunkach domowych. W ten sposób dowiemy się, ile będzie nas kosztowało ładowanie naszego EV w cyklu miesięcznym i rocznym. Narzędzie pozwala także wpisać zużycie energii gospodarstwa domowego na inne potrzeby, dzięki czemu, w prosty sposób możemy ustalić zarówno prognozowany rachunek za energię elektryczną w nowych realiach 2021 r., z uwzględnieniem samochodu elektrycznego i bez, a także porównać wysokość rachunku z innymi dostępnymi opcjami taryfowymi. Oprócz obecnie obowiązujących taryf narzędzie uwzględnia również taryfy z 2020 r., dzięki czemu mamy możliwość wyliczenia faktycznego wzrostu rachunku za prąd.

Koszty ładowania samochodu elektrycznego w domu

- Urząd Regulacji Energetyki 20 stycznia br. zaakceptował taryfy dystrybucyjne dla wszystkich grup odbiorców oraz taryfy sprzedaży energii, z których korzysta ok. 60 proc. odbiorców w Polsce z grupy gospodarstw domowych. W taryfie dystrybucyjnej została zawarta m.in. opłata mocowa oraz opłata OZE. W konsekwencji, rachunki za prąd w gospodarstwach domowych w 2021 r. wzrosną średnio o ok. 9-10 proc. W jakim stopniu wpływa to na koszty ładowania samochodu elektrycznego w domu? Na to pytanie odpowiada uruchomione przez nas narzędzie – mówi Jan Wiśniewski z Centrum Badań i Analiz PSPA, które realizuje kampanię elektromobilni.pl wspólnie z Krajowym Ośrodkiem Zmian Klimatu.

Z porównywarki wynika, że w przypadku taryfy G11 średni wzrost ładowania EV i kosztów energii elektrycznej w gospodarstwie domowym wynosi 3,6 proc. Dla taryfy G12 podwyżka jest najniższa i wynosi 1,4 proc. Z kolei w przypadku taryfy G12w zanotowano najwyższą podwyżkę wynoszącą aż 9,8 proc. Mimo zmian, w 2021 r. ładowanie samochodu elektrycznego w warunkach domowych jest w dalszym ciągu bardziej opłacalne niż tankowanie pojazdów spalinowych na konwencjonalnych stacjach paliw.

Przykładowo, w przypadku uwzględnienia w analizie kompaktowego Volkswagena ID.3, średniego, rocznego przebiegu w Polsce na poziomie 13 426 km (na podstawie danych GUS) oraz realizację 80 proc. ładowań z wykorzystaniem domowego źródła prądu, zapotrzebowanie na energię elektryczną dla samochodu wyniesie 1488 kWh. Przy wyborze taryfy G12 operatora PGE, założono, że wspomniane 80 proc. ładowań odbywać się będzie w niskiej strefie taryfowej (pora nocna). Z kolei przy taryfie G12w przyjęto 85 proc. z uwagi na niską strefę taryfową obowiązującą w weekendy. We wszystkich analizowanych wariantach najkorzystniej wypadła taryfa G12. Koszt przejechania 100 km wynosi wówczas 7,4 zł. Porównywalny samochód z silnikiem spalinowym pokona ten dystans za ok. 30 zł. Koszt eksploatacji EV stanowi zatem jedną czwartą kosztu użytkowania pojazdu konwencjonalnego.

Kalkulator kosztów ładowania na stacjach

Porównywarka taryfowa to nie jedyne narzędzie uruchomione w ramach kampanii elektromobilni.pl, które pozwala na optymalizację kosztów eksploatacji samochodu elektrycznego. Na stronie kampanii dostępny jest również m.in. kalkulator kosztów ładowania na stacjach ogólnodostępnych (AC i DC), dzięki któremu każdy kierowca samochodu elektrycznego może obliczyć, ile zapłaci za przejechanie 100 km korzystając z usług wiodących operatorów infrastruktury w Polsce (GreenWay, PKN ORLEN, PGE Nowa Energia, EV+, Revnet, Lotos, innogy, GO+EAuto oraz Tauron).

- Porównywarki wychodzą naprzeciw oczekiwaniom kierowców EV w Polsce. Jak wynika z Barometru Nowej Mobilności PSPA, niemal 97 proc. Polaków chciałoby ładować swój samochód elektryczny w miejscu zamieszkania, ale również mieć dostęp do szybszych ładowarek publicznych. Dzięki porównywarce taryfowej mogą wybrać najbardziej opłacalną ofertę uzupełniania energii w akumulatorze pojazdu w warunkach domowych, a kalkulator kosztów ładowania na stacjach ogólnodostępnych pozwoli im obliczać koszt ładowania akcydentalnego na szybkich stacjach DC – mówi Łukasz Lewandowski z EV Klub Polska.

Kampania elektromobilni.pl, realizowana przez PSPA oraz Krajowy Ośrodek Zmian Klimatu, to pierwsza w Polsce i jedna z najbardziej kompleksowych w Europie inicjatyw na rzecz rozwoju zeroemisyjnego transportu. Celem projektu jest edukacja i podnoszenie świadomości społecznej na temat elektromobilności. W inicjatywę zaangażowało się kilkadziesiąt podmiotów i instytucji aktywnych w obszarze zrównoważonego transportu w Polsce, w tym koncerny motoryzacyjne: BMW, Daimler, Nissan, Volkswagen i Toyota, sektor infrastrukturalny: ABB, PKN ORLEN i Nexity. Wśród partnerów są ponadto: Arval, Garo, GO+EAuto, GreenWay, Volvo, LOTOS, Energa Grupa ORLEN, PKO Leasing, LeasePlan, Santander oraz MAN. Kampania została objęta patronatem Ministerstwa Klimatu i Środowiska, Ministerstwa Rozwoju, Pracy i Technologii oraz Ministerstwa Infrastruktury. Patronat nad kampanią objęły także liczne ambasady, m.in. Niderlandów, Wielkiej Brytanii, Szwecji, Izraela, Niemiec oraz izby handlowe i kilkadziesiąt polskich samorządów.

 

Źródło: Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych, fot. CC BY 2.0/ Wikimedia Commons/ Kārlis Dambrāns