Dodano: 30 listopada 2018r.

ESA ogłosiła przedział czasowy startu misji CHEOPS

Teleskop CHEOPS zostanie wyniesiony w przestrzeń kosmiczną w październiku lub listopadzie przyszłego roku – poinformowała Europejska Agencja Kosmiczna (ESA). CHEOPS zajmie się obserwacjami planet pozasłonecznych orbitujących wokół pobliskich nam gwiazd.

Satelita CHEOPS

Start kosmicznego teleskopu CHEOPS (Characterising Exoplanets Satellite) nastąpi z kosmodromu położonego w pobliżu miasta Kourou w Gujanie Francuskiej. Satelita zostanie wyniesiony przez rakietę Sojuz. Okno startowe ESA ustaliła na okres od 15 października do 14 listopada 2019 roku.

Docelowo obserwatorium ma trafić na niską orbitę okołoziemską na wysokość około 700 kilometrów. Razem z teleskopem CHEOPS w kosmos poleci satelita będący częścią włoskiej konstelacji Cosmo-SkyMed.

CHEOPS zajmie się obserwacjami gwiazd znajdujących się w naszym kosmicznym sąsiedztwie, o których już wiemy, że orbitują wokół nich planety. Właściwym celem są właśnie te egzoplanety, w szczególności w zakresie wielkości pomiędzy Ziemią a Neptunem.

Możliwości teleskopu do obserwowanie wielu tranzytów planet pozasłonecznych na tle ich gwiazd macierzystych pozwolą naukowcom uzyskać precyzyjne sygnatury tranzytowe potrzebne do zmierzenia wielkości małych planet. Połączenie precyzyjnych i dokładnych rozmiarów z masami określonymi na podstawie innych pomiarów zostanie wykorzystane do ustalenia gęstości planet, co z kolei pozwoli na próbę określenia ich składu i budowy wewnętrznej. Te dane, wraz z informacjami o gwiazdach macierzystych i orbitach planet, zapewnią kluczowy wgląd w historię formowania się i ewolucji planet.

Satelita, który niedawno zakończył test środowiskowy w centrum technicznym ESA w Holandii, przechodzi obecnie testy końcowe w Hiszpanii. Inżynierowie z ESA mają nadzieję, że na początku przyszłego roku CHEOPS będzie gotowy do misji.

Teleskop CHEOPS należy do małych satelitów określanych przez ESA satelitami „klasy S”. Klasa ta zakłada czas budowy sprzętu nie przekraczający kilku lat. Budżet takich misji jest ustalony na 50 milionów euro.

Źródło: ESA, fot. ESA/ATG medialab