Dodano: 20 marca 2017r.

Erupcja Etny na zdjęciach z kosmosu oraz na nagraniu BBC

Aktywny od kilku tygodni wulkan Etna został sfotografowany z kosmosu przez satelitę Sentinel-2A. Na zdjęciu doskonale widoczny jest słup pyłu wyrzucanego z wulkanu. Ostatnia erupcja wulkanu raniła 10 osób z ekipy BBC.

Wulkan Etna widziany z kosmosu

Wzmożona aktywność Etny trwa od 14 marca. Wulkan nie daje nam o sobie zapomnieć i przebudza się regularnie co kilka lat. Ale tegoroczna aktywność jest większa niż w ostatnich latach. Ostatnia erupcja raniła 10 osób z ekipy telewizji BBC, która pojawiła się na miejscu, by nakręcić materiał dotyczący monitorowania aktywności wulkanów.

Podczas nagrywania materiału na szczycie wulkanu doszło do eksplozji. Jak twierdzą eksperci, erupcja spowodowana była kontaktem lawy z zalegającym na szczycie wulkanu śniegiem. Zdarzenie zostało nagrane przez BBC, a należący do Europejskiej Agencji Kosmicznej satelita Sentinel- 2A wykonał zdjęcia erupcji z orbity.

Wybuch wulkanu na długo zostanie w pamięci ekipy telewizyjnej. Co prawda rannych zostało 10 osób, ale całe zdarzenie mogło skończyć się znacznie gorzej. Nagranie pokazuje siłę wulkanu.

Erupcje dostrzegł także satelita europejskiej sieci obserwacyjnej Copernicus. Sentinel-2A wykonał zdjęcia Etny zarówno w świetle widzialnym jak i w podczerwieni. Na fotografiach dokładnie widać języki lawy oraz chmurę pyłu.

Fot. esa.int

Etna to największy aktywny europejski wulkan. Znajduje się na Sycylii i liczy sobie 3350 metrów nad poziomem morza (choć wartość ta ze względu na aktywność wulkanu ulega zmianom). Obecna aktywność ściąga w jego rejon setki turystów, którzy chcą podziwiać fascynujący spektakl. W związku ze wzmożoną aktywnością wulkanu zamknięto pobliskie lotniska

Eksperci twierdzą, że Etna powoli się uspokaja. Jednak nie wykluczają możliwości kolejnych erupcji.