Dodano: 29 czerwca 2020r.

Dekada obserwacji Słońca na filmie poklatkowym

Sonda Solar Dynamics Observatory (SDO) od 10 lat prowadzi nieustanne obserwacje naszej gwiazdy. Przez ten czas wykonała 425 milionów zdjęć Słońca w wysokiej rozdzielczości, co łącznie dało 20 milionów gigabajtów danych. Informacje pozyskane przez SDO umożliwiły niezliczone nowe odkrycia na temat tego, jak funkcjonuje Słońce i jaki ma wpływ na cały Układ Słoneczny. Z okazji rocznicy NASA skompilowała cały materiał w film poklatkowy ukazujący wzrost i spadek aktywności gwiazdy w 11-letnim cyklu oraz najważniejsze wydarzenia z minionej dekady.

Dekada obserwacji Słońca na filmie poklatkowym

W czerwcu tego roku mija dokładnie 10 lat od czasu rozpoczęcia pracy sondy SDO. Sonda wykonuje jedno zdjęcie co 0,75 sekundy. Odpowiadają za to trzy główne instrumenty naukowe zainstalowane na maszynerii. Jeden z nich - Atmospheric Imaging Assembly (AIA) - rejestruje obraz co 12 sekund przy 10 różnych długościach fali światła.

Dekada obserwacji Słońca przez SDO

Zaprezentowany przez NASA timelaps z minionej dekady przedstawia zdjęcia wykonane przy długości fali 17,1 nanometra, czyli w ekstremalnym ultrafiolecie. To pozwala obserwować najbardziej zewnętrzną warstwę atmosferyczną Słońca, czyli koronę słoneczną.

Poniższy film poklatkowy składa się z obrazów rejestrowanych co godzinę przez ostatnie 10 lat. Spece z NASA upchnęli dekadę obserwacji w film trwający 61 minut, na którym pokazali wzrost i spadek aktywności występujący w ramach 11-letniego cyklu słonecznego najbliższej nam gwiazdy oraz znaczące wydarzenia, takie jak tranzyty planet i erupcje. Muzykę do filmu, zatytułowaną „Solar Observer”, skomponował Lars Leonhard.

Obserwacje SDO to dekada burzliwych, czasem gwałtownych zmian. Choć sonda nieustannie była skierowana w stronę Słońca, to kilka momentów jej umknęło. Ciemne klatki na filmie są spowodowane przesłonięciem tarczy Słońca przez Ziemię lub Księżyc, gdy przechodziły między SDO a Słońcem. Dłuższe zaciemnienie w 2016 roku było spowodowane tymczasowym problemem z instrumentem AIA, który udało się rozwiązać po tygodniu. Obrazy, w których Słońce znajduje się poza środkiem kadru, wykonywane były podczas kalibracji instrumentów przez SDO.

SDO nadal będzie obserwować Słońce, dostarczając nam dalszych informacji na temat naszego miejsca w kosmosie oraz informacji zapewniających bezpieczeństwo astronautom i ziemskiej infrastrukturze energetycznej, podatnej na burze słoneczne.

Źródło: NASA/Goddard