Dodano: 07 grudnia 2017r.

Co żyje wraz z astronautami na ISS? Nietypowy spis mieszkańców

Amerykańscy naukowcy stworzyli spis mieszkańców Międzynarodowej Stacji Kosmicznej, a konkretnie spis drobnoustrojów ją zamieszkujących. Okazuje się, że wraz z astronautami na orbicie żyją tysiące mikroorganizmów.

Międzynarodowa Stacja Kosmiczna

Ostatnio coraz więcej uwagi poświęca się mikroorganizmom zamieszkującym ekosystemy stworzone przez człowieka. Chodzi zarówno do nasze domy, jak i miejsca użyteczności publicznej, jak szpitale, biblioteki czy budynki biurowe. Naukowcy z Uniwersytetu Kalifornijskiego w Davis postanowili przyglądnąć się drobnoustrojom zamieszkującym dość nietypowy ekosystem - Międzynarodową Stację Kosmiczną (ISS).

Okazuje się, że na ISS jest całkiem tłoczno. Oprócz astronautów na orbicie przesiaduje cała masa drobnoustrojów. Kalifornijscy badacze przeanalizowali próbki zebrane przez astronautów z 15 miejsc na stacji orbitalnej. Wiedza na temat tego, z kim astronauci dzielą ten specyficzny ekosystem, może przydać się podczas dalekich i długich podróży kosmicznych.

Próbki pobrane na ISS zostały również porównane do podobnych badań, tyle że przeprowadzonych w domach na Ziemi oraz z danymi z Human Microbiome Project - Inicjatywa Narodowego Instytutu Zdrowia Stanów Zjednoczonych (NIH) mająca na celu zidentyfikowanie i scharakteryzowanie mikroorganizmów występujących u osób zdrowych i chorych.

Sekwencjonowanie genów wyekstrahowanych z wymazów pobranych na ISS pokazało, że orbitę wraz z astronautami zamieszkuje szereg archeonów, bakterii, grzybów i wirusów. Chociaż próbki z ISS znacznie różniły się od próbek z domów na Ziemi i analizowanych próbek ludzkiego mikrobiomu, to skład mikrobiologiczny społeczności mikroorganizmów zamieszkujących ISS był bardziej podobny do tych znanych z powierzchni domowych.

Badacze znaleźli na stacji orbitalnej ponad 1000 różnych mikroorganizmów. Podkreślili fakt, że wśród nich występowała ogromna bioróżnorodność. Międzynarodowa Stacja Kosmiczna jest odizolowana od środowiska zewnętrznego, dlatego mikrobom musi pochodzić od samych astronautów oraz od dostarczanych na stację zapasów.

Ilość i zróżnicowanie mikrobiomu na ISS jest dobrą wiadomością. Bez różnych drobnoustrojów nie bylibyśmy w stanie prawidłowo funkcjonować. Oczywiście można wyróżnić dobry i zły mikrobom – jeden pomaga nam żyć, np. trawić pokarmy, drugi powoduje, że zapadamy na różne choroby.

Źródło: PeerJ, fot, NASA