Dodano: 29 lipca 2019r.

Astronomowie odkryli skalistą planetę, która ma trzy słońca

Naukowcy przy pomocy teleskopu kosmicznego TESS odkryli skalistą planetę w układzie potrójnym. Oznacza to, że planeta ma trzy słońca. Znajduje się w systemie LTT 1445 w odległości ponad 22 lat świetlnych od nas.

Planeta w systemie LTT 1445 ma trzy słońca

Układ potrójny to taki, w którego skład wchodzą trzy powiązane ze sobą grawitacyjnie gwiazdy. W przypadku systemu LTT 1445 są to trzy czerwone karły.

- Jeśli ktoś stanąłby na powierzchni tej planety, to na niebie zobaczyłby trzy słońca, ale dwa z nich są dość odległe i małe - powiedziała Jennifer Winters z Harvard-Smithsonian Center for Astrophysics. - Są jak para czerwonych, złowieszczych oczu na niebie – dodała.

Badania zespołu Winters zostały zaakceptowane do publikacji w „The Astronomical Journal”, ale zanim się tam ukażą można się z nimi zapoznać w bazie pre-printów arXiv.

Astronomowie odkryli planetę przy pomocy teleskopu TESS (Transiting Exoplanet Survey Satellite), który został specjalnie zaprojektowany do poszukiwania planet pozasłonecznych. Instrumenty naukowe zamontowane na teleskopie TESS monitorują rozległe obszary nieba w poszukiwaniu tranzytów planet, czyli sytuacji, gdy planeta przechodzi na tle tarczy swojej gwiazdy, patrząc z perspektywy satelity, co powoduje regularne spadki jasności gwiazdy. Stopień pociemnienia oraz niemal niezauważalne ruchy gwiazdy wywołane przyciąganiem grawitacyjnym planety pozwalają badaczom określić rozmiar i masę egzoplanety.

W 2016 roku odkryto HD 131399Ab - inną planetę pozasłoneczną znajdującą się w układzie potrójnym. Ale LTT 1445Ab bardzo różni się od wcześniej odkrytego świata. HD 131399Ab to ogromna planeta rozmiarów Jowisza. Okrąża jedną z gwiazd systemu co 550 lat. Cały system znajduje się około 340 lat świetlnych od Ziemi.

LTT 1445Ab jest 1,3 razy większa od naszej planety, ale ma masę ponad 8 razy większą. Okrąża swoją gwiazdę raz na 5,4 ziemskiego dnia. Temperatura na jej powierzchni wynosi około 155 stopni Celsjusza. Ale, jak twierdzą astronomowie, LTT 1445Ab może mieć atmosferę. Skaliste planety z atmosferą są dobrym miejscem do testowania narzędzi, za pomocą których można określić, jakie gazy znajdują się w atmosferze.

Planeta z atmosferą przechodząca na tle swojej gwiazdy nie tylko przyciemnia światło, ale także je zmienia w oparciu o skład chemiczny. Dzięki temu naukowcy mogą analizować zmiany w widmie światła i określić skład atmosfery.

LTT 1445Ab wydaje się do tego doskonałą kandydatką ze względu na ciasną orbitę, co oznacza, że częsta przechodzi na tle tarczy słońca, a do tego znajduje się stosunkowo blisko nas. Niecałe 23 lata świetlne odległości to jak na warunki kosmiczne niemal tuż za rogiem.

Źródło: Sci News, fot. ESO/L. Calçada