Dodano: 27 marca 2019r.

Amerykanie chcą wrócić na Księżyc w ciągu pięciu lat

Wiceprezydent USA podczas przemówienia wygłoszonego na posiedzeniu Narodowej Rady Kosmicznej wezwał NASA do zwiększonych wysiłków i przyspieszenia programu kosmicznego, by przed końcem 2024 roku amerykańscy astronauci powrócili na Księżyc.

Astronauta na Księżycu

Jak ogłosił wiceprezydent USA Mike Pence, Stany Zjednoczone zamierzają do 2024 roku wysłać załogową misję na Księżyc. Wiceprezydent zapowiedział to wczoraj (26 marca) podczas piątego posiedzenia Narodowej Rady Kosmicznej, której przewodniczył.

- Stany Zjednoczone muszą pozostać na pierwszym miejscu w przestrzeni kosmicznej w tym stuleciu, tak jak w ostatnim, nie tylko po to, by napędzać naszą gospodarkę i zabezpieczyć nasz naród, ale przede wszystkim dlatego, że wartości i zasady w przestrzeni kosmicznej będą pisane przez tych, którzy mają odwagę dostać się tam jako pierwsi i zobowiązać się do pozostania – powiedział Pence.

Wiceprezydent dodał, że USA są zobowiązane do pozostania liderem w eksploracji przestrzeni kosmicznej. Mówił też o ustanowieniu stałej bazy na powierzchni Księżyca, co będzie „kolejnym, gigantycznym krokiem narodu amerykańskiego”. Podkreślił także, że „rozwój technologii pozwoli wysłać amerykańskich astronautów na Marsa i dalej”.

Pence określił także miejsce lądowania misji załogowej oraz ustanowienia przyszłej bazy na Księżycu. Ma to być południowy biegun Srebrnego Globu, który kryje obfity lód wodny na dnie stale zacienionych kraterów.

Wiceprezydent USA zaznaczył, że zaplanowany cel należy osiągnąć wszystkimi możliwymi środkami. Podkreśli, że jeśli rakiety Space Launch System budowane przez inżynierów NASA nie będą gotowe, wykorzystane zostaną rakiety komercyjne.

- To właściwy czas. Zapewniłem wiceprezydenta, że ​​my, pracownicy NASA, jesteśmy gotowi podjąć to wyzwanie. W nadchodzących dniach i tygodniach podejmiemy działania, aby osiągnąć te cele. Opracowaliśmy jasny plan kampanii eksploracyjnej, która obejmuje trzy strategiczne obszary: niską orbitę Ziemi, Księżyc i Marsa – powiedział Jim Bridenstine, administrator NASA.

Ostatni raz ludzka stopa stanęła na Księżycu w trakcie misji Apollo 17 w grudniu 1972 roku.

Źródło: NASA, Space.com, fot. NASA