Dodano: 18 listopada 2022r.

Po co mi układ zapłonowy w samochodzie?

Układ zapłonowy służy do zapalenia mieszanki paliwowo-powietrznej w silniku benzynowym. Mieszanka jest zapalana przez iskrę, bo silnik benzynowy to silnik o zapłonie iskrowym.

Po co mi układ zapłonowy w samochodzie?

Ilustracja układu zapłonowego zaczerpnięta z euautoczesci.pl

W zależności od sposobu sterowania procesem zapłonu dostępne są następujące rodzaje układów zapłonowych: stykowe, bezstykowe (tranzystorowe) i elektroniczne (mikroprocesorowe).

Rodzaje układów zapłonowych

  1. W stykowym układzie zapłonowym energia elektryczna jest magazynowana i rozdzielana pomiędzy cylindry, sterowane przez urządzenie mechaniczne - rozdzielacz. Dalszą ewolucją stykowego układu zapłonowego jest stykowy układ zapłonowy tranzystorowy, w którym w obwodzie pierwotnej cewki zapłonowej zastosowano komutator tranzystorowy.
  2. W przeciwieństwie do bezstykowego układu zapłonowego, do sterowania magazynem energii zastosowano komutator tranzystorowy, który komunikuje się z bezstykowym koderem impulsowym. Komutator tranzystorowy w tym układzie pełni rolę przerywacza. Prąd wysokiego napięcia jest rozprowadzany przez mechaniczny rozdzielacz.
  3. Elektroniczny układ zapłonowy wykorzystuje elektroniczną jednostkę sterującą, która jest odpowiedzialna za kontrolę gromadzenia i dystrybucji energii elektrycznej. We wczesnych konstrukcjach elektronicznego układu zapłonowego jednostka elektroniczna sterowała jednocześnie układem zapłonowym i układem wtrysku paliwa (tzw. kombinowany układ zapłonowy i wtryskowy). Obecnie sterowanie zapłonem jest zintegrowane z systemem zarządzania silnikiem.

Pomimo różnic w konstrukcji można wyróżnić następujące wspólne cechy konstrukcyjne układu zapłonowego:

  • zasilanie (alternator pojazdu i akumulator);
  • wyłącznik zapłonu;
  • regulator magazynu energii (w różnych układach zapłonowych rolę tę pełni chopper, komutator tranzystorowy lub elektroniczny zespół sterujący);
  • akumulator energii (cewka zapłonowa);
  • rozdzielacz energii (rozdzielacz mechaniczny lub elektroniczna jednostka sterująca);
  • kable wysokiego napięcia;
  • świece zapłonowe.

Działanie układu zapłonowego polega na przechowywaniu i przekształcaniu niskiego napięcia (12V) z układu elektrycznego pojazdu w wysokie napięcie (do 30 000V) za pomocą cewki zapłonowej, rozprowadzaniu i przekazywaniu wysokiego napięcia do świecy zapłonowej i wywoływaniu iskry w odpowiednim momencie.

Układ zapłonowy można podzielić na następujące etapy: gromadzenie energii elektrycznej, konwersja energii, dystrybucja energii do świec zapłonowych, tworzenie iskry, zapłon mieszanki paliwowo-powietrznej.

 

Źródło: artykuł partnera