Dodano: 11 marzec 2019r.

NASA pokazuje pierwsze zdjęcia interakcji naddźwiękowych fal uderzeniowych

NASA pomyślnie przetestowała zaawansowaną technologię fotograficzną air-to-air rejestrując pierwsze w historii obrazy interakcji rozchodzących się w powietrzu fal uderzeniowych z dwóch naddźwiękowych samolotów w locie.

 

Zdjęcia zostały wykonane w ramach badań nad projektem pasażerskich samolotów naddźwiękowych, które mogłyby z powodzeniem zastąpić słynny samolot Concorde. Nowy pasażerski naddźwiękowiec ma zostać zbudowany do 2021 roku przez firmę Lockheed Martin. Według planów, w pełnej wersji ma rozwijać prędkość 3000 kilometrów na godzinę i pokonywać barierę dźwięki bez charakterystycznego gromu dźwiękowego - albo znacznie go ograniczyć.

Na obrazach widać dwa samoloty Northrop T-38 Talon Sił Powietrznych USA lecące z ponaddźwiękową prędkością w odległości około 9 metrów od siebie. Z obu stron samolotów doskonale widać rozchodzącą się w powietrzu falę uderzeniową. Fotografie wykonano z samolotu B-200, który znajdował się nad T-38.

 

Zdjęcia zostały wykonane za pomocą udoskonalonej techniki schlieren (obrazowanie smugowe), która pozwala na obserwację zjawisk niewidocznych gołym okiem i rejestruje zmiany w gęstości powietrza lub wody. Udoskonalona wersja pozwala na uchwycenie trzy razy większej ilości danych w tym samym czasie.

- Jestem zachwycony. Dzięki ulepszonemu systemowi udało nam się poprawić o rząd wielkości zarówno szybkość, jak i jakość naszych zdjęć – powiedział J.T. Heineck z NASA Ames Research Center.

Udoskonalony system obrazowania jest zdolny do przechwytywania wysokiej jakości obrazów fal uderzeniowych - gwałtownych zmian ciśnienia, które powstają, gdy samolot leci szybciej niż prędkość dźwięku. Wysiłki te mają na celu pogłębienie wiedzy na temat charakterystyki fal uderzeniowych.

System zostanie wykorzystany do zbierania danych potrzebnych do rozwoju wspomnianego już projektu pasażerskiego samolotu naddźwiękowego X-59 Quiet SuperSonic Technology X-plane. Inżynierowie mają nadzieję, że uda im się ograniczyć grom dźwiękowy do cichego dudnienia, co może pewnego dnia doprowadzić do zniesienia ograniczeń w lotach naddźwiękowych nad lądem.

Zdjęcia opublikowane przez NASA pokazują po raz pierwszy jak wpływają na siebie fale uderzeniowe. - Widzimy tu taki poziom szczegółów, że nie sądzę, aby ktokolwiek widział to wcześniej. Udoskonalona technika funkcjonuje lepiej, niż mogliśmy przypuszczać. To bardzo duży krok - powiedział Dan Banks z Armstrong Flight Research Center.

 

Źródło i fot.: NASA