Dodano: 27 marca 2017r.

Pierwsze na świecie wyścigi pojazdów molekularnych

Francuskie Krajowe Centrum Badań Naukowych zorganizuje pierwsze na świecie wyścigi pojazdów molekularnych. NanoCarRace odbędzie się pod koniec kwietnia i będzie transmitowany na żywo w serwisie You Tube.

Nano Car Race

Zawody mają na celu pokazanie szerokiej publiczności, jak zaawansowane są prace nad nanotechnologiami oraz kontrolą nanomaszyn. Dodatkowo współzawodnictwo pozwoli na rozwijanie tych technologii, tak jak ma to miejsce w przypadku zawodów Formuły 1.

Wyścigi będą transmitowane na żywo w serwisie You Tube na kanale NanoCarRace. Zawody potrwają 38 godzin i odbędą się na torze zbudowanym z atomów złota. Pojazdy złożone z kilkuset atomów będą zasilane impulsami elektrycznymi. Sama transmisja będzie możliwa dzięki specjalnemu skaningowemu mikroskopowi tunelowemu z Centre d'élaboration de matériaux et d'études structurales. Mikroskop umożliwia uzyskanie obrazu ze zdolnością rozdzielczą pojedynczego atomu. Umożliwia też, jako jedyne tego typu urządzenie na świecie, czterem różnym badaczom niezależne mapowanie sekcji na tej samej powierzchni.

Do startu zgłosiło się dziewięć zespołów, ale kryteria organizatorów spełniło jedynie sześć z nich. To Nanomobile Club, Swiss Team, Nanoprix Team, Nano-Windmill Company, Nano-Vehicle Nims-Mana i Ohio Nano-Wagon Team.

Szczegóły toru zostały udostępnione zespołom. Każda z drużyn będzie miała dostępny tylko jeden sektor toru. Wiadomo, że po pierwszych 45 nanometrach jest zakręt o 45 stopni. Następnie jest 50 nanometrowa prosta, a po niej kolejny 45 stopniowy zakręt. W razie wypadku zespoły będą mogły zmienić pojazd. Zabronione jest popychanie pojazdów innych zespołów.

Zawody zostaną rozegrane 28 kwietnia w Tuluzie we Francji.

Źródło: NanoCarRace