To, że świnie są inteligentnymi stworzeniami, wiadomo od dawna, ale posiadają też cechy, których nigdy byśmy się po nich nie spodziewali. Naukowcy odkryli, że niektóre gatunki świń wykazują niezwykły poziom elastyczności behawioralnej i umysłowej. W eksperymentach uczonym udało się nauczyć świnie obsługi joysticka i grania w prostą grę wideo.
Naukowcy przetestowali zdolność czterech świń do grania w prostą grę wideo przy pomocy joysticka. Każde ze zwierząt wykazało pewne zrozumienie pojęć, nawet pomimo ograniczonej zręczności w wykonywanych zadaniach. Zazwyczaj podobne eksperymenty, jak ten opisany w czasopiśmie „Frontiers in Psychology”, wykonywano dotąd na naczelnych.
Świnie grają w gry wideo
W badaniu wzięły udział dwie świnie rasy Yorkshire o imionach Hamlet i Omelette oraz dwie mikroświnki rasy Panepinto nazwane Ebony i Ivory. Wszystkie cztery zwierzęta nauczono manipulowania joystickiem, przed którym znajdował się monitor. Ich zadanie polegało na przesunięciu kursora do jednej ze ścian znajdujących się na ekranie. Świnie do gry wykorzystywały ryje.
Każde ze zwierząt radziło sobie zaskakująco dobrze, znacznie lepiej, niż mogłoby to wynikać ze zwykłego przypadku. Zdaniem badaczy taki wynik jest „niezwykły” i wskazuje na to, że świnie rozumiały, iż ruch joysticka jest związany z kursorem na ekranie komputera.
– Uchwycenie koncepcji, że dane zachowanie może wpływać na rzeczywistość gdzie indziej, to dla zwierzęcia ogromny wyczyn. Fakt, że świnie mogą to zrobić nawet w niewielkim stopniu, powinien nas zastanowić, czego jeszcze są w stanie się nauczyć i jak taka nauka może na nie wpłynąć – mówi główna autorka badania prof. Candace Croney, dyrektor Purdue Center for Animal Welfare Science na Uniwersytecie Purude. W eksperymencie pomagała również Sarah T. Boysen, znana z prac nad zdolnościami poznawczymi szympansów.
Inteligencja świń
Naukowcy wiedzą już od dłuższego czasu, że świnie potrafią się uczyć. Podobnie jak psy można je wytresować do wykonywania różnych poleceń jak „chodź” czy „siad”. Świnie potrafią stosować się również do bardziej złożonych komend, wymagających od nich zmiany zachowania. Wcześniejsze badania wykazały nawet, że zwierzęta te potrafią wykorzystywać lustra do znajdowania ukrytego w zagrodzie pokarmu.
W badaniach zespół wykorzystywał nagrody w postaci jedzenia, które zachęcały świnie do uczenia się i wzmacniały ich zachowania. Jednak nawet gdy mechanizm ze smakołykami nie działał, to świnie nadal potrafiły wykonywać zadania prawidłowo, tylko dzięki wskazówkom słownym i dotykowym. Zdaniem badaczy oznacza to, że kontakt społeczny może silnie wpływać na trwałość tego, czego nauczyły się zwierzęta.
– Tego typu badania są ważne, ponieważ świnie są istotami czującymi. Sposób w jaki współdziałamy ze zwierzętami ma dla nich duże znaczenie – przekonuje Croney. – Dlatego mamy etyczny obowiązek zrozumienia, w jaki sposób świnie zdobywają informacje, czego mogą się nauczyć i co potrafią zapamiętać. Ostatecznie ma to wpływ na to, jak zwierzęta postrzegają swoje interakcje z nami i środowiskiem – dodaje badaczka.
Naczelne jednak lepsze
Podobne eksperymenty z grą wideo przeprowadzano również na naczelnych. Jak się okazuje świnie nie dorównały poziomowi umiejętności, który charakteryzuje małpy. Zdaniem badaczy niedociągnięcia mogą być częściowo wyjaśnione przez naturę zadania, które pierwotnie zostało zaprojektowane dla zręczniejszych ssaków, wyposażonych w dłonie i kciuki.
Eksperyment zakończył się zanim naukowcy odpowiedzieli na znacznie trudniejsze pytanie. Czy podobny interfejs komputerowy z różnymi symbolami można wykorzystać do komunikowania się ze świniami w bardziej bezpośredni sposób? Wcześniej udało się to w przypadku naczelnych, jednak jeśli chodzi o świnie potrzebne będą dalsze badania.
– Badania miały na celu przede wszystkim poprawę dobrostanu świń. Ale tak naprawdę chcemy też, aby docenić wyjątkowość tych zwierząt – mówi Croney.
Źródło: Frontiers/Phys.org, fot. Eston Martz / Pennsylvania State University