Dodano: 11 kwietnia 2017r.

Zabiegi stomatologiczne z epoki lodowcowej

Zespół naukowców znalazł dowody na jedne z najstarszych zabiegów stomatologicznych. W znalezionych siekaczach badacze odkryli ślady po plombie wykonanej z bitumenu.

Zęby ze śladami leczenia

Zęby z wyraźnymi śladami leczenia znaleziono w północnych Włoszech w miejscu zwanym Riparo Fredian w okolicach miasta Lukka w Toskanii. Oba siekacze należą do tej samej osoby. Ich właściciel żył około 13 tysięcy lat temu.

Na zębach widać wyraźne ślady borowania. Prehistoryczny stomatolog wiercił w zębach aż do miazgi koronowej. Nie wiadomo, co posłużyło za wiertło dentystyczne. Być może był to kawałek ostrego kamienia. Chora tkanka została usunięta, a powstałą lukę uzupełniono bitumenem oraz włóknami roślinnymi i włosami.

Nie wiadomo, czemu miało służyć dodanie do wypełnień w zębach włókien roślinnych oraz włosów. Być może, jak twierdzi prowadzący badania Stefano Benazzi z Uniwersytetu w Bolonii, zastosowanie włókien roślinnych wraz z bitumenem miało na celu zmniejszenie bólu. Bitumen mógł być też zastosowany jako środek antyseptyczny. Wypełnienie utrzymywało też reszty żywności z dala od wnętrza zęba zapobiegając zakażeniom.

Dzięki zastosowaniu zaawansowanych technik mikroskopowych badacze uzyskali doskonały wgląd wewnątrz wywierconej dziury. Według nich, otwór był powiększany przy użyciu różnych narzędzi wykonanych prawdopodobnie z kamienia. Benazzi po badaniach stwierdził, że był to niezwykle bolesny zabieg.