Szczecińscy naukowcy stworzyli unikatową konstrukcję obwodu magnetycznego silnika, dzięki której możliwa jest większa kontrola pracy urządzenia. Chodzi m.in. o napięcia indukowanego oraz strat energii przy dużych prędkościach obrotowych. Możliwe jest to poprzez osłabienie pola magnetycznego magnesów trwałych w maszynie.
- Maszyna jest unikatowa pod tym względem, że posiada dodatkowy system sterowania i zasilania, który umożliwia regulację napięć w maszynie, a także wszystkich innych jej parametrów - powiedział w rozmowie z PAP prof. dr hab. inż. Ryszard Pałka z Katedry Elektroenergetyki i Napędów Elektrycznych ZUT w Szczecinie.
Jego zdaniem silnik elektryczny jest bardziej oszczędny od stosowanych obecnie silników konwencjonalnych. - Maszyna ma lepsze parametry dynamiczne, czyli przyspieszenie. Jest też bardziej bezpieczna, gdyż w razie wypadku ma szansę na błyskawiczne odłączenie – dodał.
- Podstawową charakterystyczną cechą tej maszyny jest to, że daje ona szeroką możliwość regulacji momentu napędowego, czyli że może ona działać bardzo efektywnie zarówno przy niskich, jak i przy wysokich obrotach - wyjaśnił dr inż. Marcin Wardach ze szczecińskiej uczelni.
Według prof. Pałki użytkownik samochodu elektrycznego wyposażonego w ten silnik mógłby przejechać dystans dłuższy o kilkadziesiąt kilometrów w porównaniu do innych pojazdów z napędem elektrycznym.
- Stworzony przez nas silnik może być wykorzystywany w napędach samochodów elektrycznych, a także jako generatory w elektrowniach wiatrowych, gdzie często zmienne warunki pogodowe decydują o parametrach wytwarzanej energii. To rozwiązanie konstrukcyjne umożliwia kontrolę tych parametrów - powiedział dr inż. Piotr Paplicki, należący do grupy szczecińskich konstruktorów.
Silnik ma patenty krajowe. Stworzony na szczecińskiej uczelni szósty prototyp maszyny jest wynikiem wieloletniej kooperacji z naukowcami z Niemiec, Włoch oraz Korei Południowej, a także finansowania w ramach grantów Narodowego Centrum Nauki.
Źródło: PAP – Nauka w Polsce, fot. Radio Szczecin